De vis is de laatste die het water zal ontdekken

Als ik met u door uw bedrijf of organisatie loop is het meer dan waarschijnlijk dat ik dingen vraag die u voor u vanzelfsprekend zijn. Dingen die u misschien opnieuw aan het denken zetten. Omdat ze eigenlijk nooit ter sprake komen. Daarmee wil ik mezelf niet op een voetstuk plaatsen maar dat komt simpelweg door het feit dat ik vragen stel die u en uw medewerkers al lang niet meer stellen: “ stomme vragen” (en we weten allemaal dat die er eigenlijk niet zijn!).

Bedrijfsblindheid is absoluut een te groot woord voor dit fenomeen maar het is wél een feit dat u niet meer alles ziet.

“De vis is waarschijnlijk de laatste die het water zal ontdekken” zeggen we dan. Geen schamper bedoelde opmerking maar een wake- up call.

Bij het oplossen van problemen, het tackelen van uitdagingen is het van het allergrootste belang dat je álles ziet. Het kleinste nietje in een tijdschrift is in een van mijn sessies ooit zó belangrijk geweest dat het tot een verandering leidde. Wat je niet ziet zul je niet veranderen. Waarnemen blijft dus dé start van elk creatief denkproces!!

Brainstormprocessen die niet geoefend zijn, en zoals de meerderheid die uitvoert, starten vaak met een vastgestelde vraag waarop vervolgens 150 “Post-its” met ideeën tegen de muur worden geplakt om daarna de chef het beste idee eruit te laten kiezen.

Een creatief denkproces begint echter bij het verhelderen van een goede vraag of zoals de psycholoog Dewey zei: “ A well defined question is a half solved problem” Doe je dat niet dan ben je wellicht ideeën aan het bedenken voor het verkeerde probleem!

De volgende valkuil is dat de wijze van brainstormen die de meeste bedrijven meestal doen, met alle respect, je in staat stellen om het zogenaamde „laaghangende fruit” aan ideeën te oogsten. Niet gefaciliteerde brainstorms of brainstorms die door mensen zonder ervaring met technieken voor toegepast creatief denken worden gehouden verzanden helaas binnen no time in zogenaamd „ideakillers”.

Remmende uitspraken als „Dat hebben we al eens geprobeerd” „Daar is Nederland nog niet aan toe” „Als dat een goed idee was, had iemand anders dat al bedacht”en alle varianten die u zelf al eens hebt gehoord zetten ons op een dood spoor en maken ons een desillusie rijker.

Met systematieken voor creatief denken zijn we bedrijven effectief van dienst. We helpen ze om andere aanvliegroutes naar hun klemsituaties en uitdagingen te gebruiken zodat verrassende oplossingen bijna als vanzelf tevoorschijn komen.

Méér en betere ideeën in een fractie van de tijd die u tot nu toe daarvoor moest gebruiken om dat met behulp van creatieve denktechnieken geforceerde verbindingen worden gemaakt met contexten die tot dan toe onlogische verbanden leken.

Door toepassing van technieken voor toegepast creatief denken ervaart u dat uw creatieve slagkracht en dus uw ideeën- oogst met grote sprongen toeneemt. Niet alleen in kwantiteit maar zeker ook in kwaliteit!!

We helpen ook uw bedrijf graag bij het implementeren van creatieve denkprocessen. Bel of mail ons www.sjraputs.nl

Artikel uit Volkskrant over LEGO® SERIOUS PLAY®

Lego houdt verstofte manager fris

Dreigt de organisatie vast te lopen? Stuur de leidinggevenden eens naar Lego Serious Play. Eén dag ‘spelen’ leidt al tot beter begrip. Wie samen bouwt, moet wel naar elkaar luisteren.

Dat ook volwassenen baat hebben bij het bouwen met legoblokjes, blijkt uit de groeiende interesse voor workshops Lego Serious Play, een methode die organisaties helpt bij teambuilding, het maken van plannen, innovatie en visieontwikkeling.

Begin deze maand was er weer een introductiebijeenkomst van De Eerste Steen, georganiseerd door Lego Serious Play Holland. Deze groep begeleiders of ‘facilitators’ zoals ze officieel heten, helpen creatieve processen in bedrijven vooruit.

Creatief bouwen

In de jaren negentig ontwikkelden Johan Roos en Bart Victor, beiden oganisatiedeskundigen, het concept van ‘serious play’. Daar kwam creatief bouwen bij kijken. De Lego Group had twijfels, maar ontwikkelde in 2003 samen met de IMD Business School in Lausanne het idee Lego Serious Play, gebaseerd op de kennis over systeemdenken, neurowetenschap, strategie en game-ontwikkeling. Het is inmiddels een zelfstandige entiteit met wereldwijd freelance trainers die organisaties helpen met cultuurveranderingen.

Het idee? Zet acht kinderen bij elkaar die niet dezelfde taal spreken en geef ze een spelletje. Grote kans dat ze binnen een half uur vrienden zijn en de mooiste dingen bouwen. Dit principe ligt ten grondslag aan Lego Serious Play. De methode kwam oorspronkelijk niet uit de koker van de Deense speelgoedfabrikant, maar die verbond zich er wel aan na wetenschappelijk onderzoek.

Er zijn in Nederland diverse trainers die de workshops aanbieden. Michel Cloosterman van AvMM (de Academie voor Midden Management) bijvoorbeeld en Arjan Visser van Arte Group, een bureau in managementconsultancy.

Weg met die grote bouwstenen, hou het klein

De (spel)computer deed Lego bijna de das om rond de eeuwwisseling. De Lego Group breidde daarom het aanbod van producten uit met games, click-kits waarmee meisjes sieraden konden maken en Lego 4 Juniors. Dit leidde tot ergernis bij volwassen fans, omdat de grote elementen nauwelijks bruikbaar waren voor eigen creaties. Vanaf 1999 kreeg Lego het recht om series als Star Wars en Harry Potter op de markt te brengen. Met Lego Basketball in 2003 kwamen ook bruine figuurtjes op de markt. Toch belandde Lego op het randje van een faillissement. Het bedrijf besloot het roer om te gooien. De sets die nog bestonden, bevatten vooral grote elementen, waardoor het bouwen weinig voorstelde. Daarom werden sets ontworpen met kleinere elementen.

Jacqueline Engelen, hr-manager bij Zorggroep Zinzia, (zorg voor ouderen) en collega Irma ten Broeke volgden een workshop bij Cloosterman. ‘Onze organisatie wil veranderen om beter in te spelen op de persoonlijke situatie en behoeften van ouderen’, zeggen Engelen en Ten Broeke.

‘Vroeger was het normaal om alles voor een ander te bepalen. Bij Zinzia willen we aansluiten bij wat mensen kunnen en willen. Wij willen hiervoor ruimte bieden aan medewerkers en teams. Ook voor onze afdeling humanresource-management betekent dit een andere manier van werken. De workshop van Cloosterman leerde ons meer gebruik te maken van elkaars talenten om op die manier veranderkracht te krijgen. We hebben gekozen voor een intensieve sessie van één dag. Die was inspirerend en to-the-point. De sessie vormde voor ons een essentieel bouwsteentje in een groter veranderingsproces dat we hebben ingezet.’

Arjan Visser, die facilitator is bij Lego Serious Play, zegt dat de methode evenwicht brengt tussen de linker- en rechterhersenhelft. ‘Het geeft introverte en extraverte deelnemers evenveel inbreng om dynamische groepsprocessen te beïnvloeden. Als facilitator stel ik aan het begin van de workshop zo neutraal mogelijke vragen waarmee de deelnemers aan de slag moeten. Niet door een rationeel antwoord te verzinnen, maar door op hun intuïtie een model te bouwen.’ Dat model kan alles zijn. Een huis, een kleurrijke boom, een trap. Het gaat om de fantasie van de deelnemers en hoe zij hun organisatie zien.

Op de hogeschool

Op de Saxion Hogeschool in Deventer staat sinds vorig jaar een Lego Education Innovation Studio waar je ‘onderzoekend kan ontwerpen’. De studio is in samenwerking met de fabrikant geopend en is een plek waar leerlingen en docenten nieuwe methoden van leren ontdekken. Saxion is positief over de resultaten: 3.400 personen zijn er met Lego gaan bouwen dankzij workshops.

‘Daarna gaat de groep bekijken hoe al deze modellen op elkaar aansluiten. Dan komt vanzelf het moment dat mensen inzien dat ze elkaar nodig hebben om bedrijfsprocessen en de bedrijfscultuur te veranderen. Het is de ultieme tool omdat het niet het traditionele systeemdenken stimuleert, maar de bestaande verhoudingen tussen mensen inzichtelijk maakt en alle medewerkers evenveel invloed geeft. Het voorkomt conflicten, maar dwingt wel tot confrontatie. Het effect is echt magisch omdat het leidt van hiërarchie en controle tot een lerende organisatie.’

Spel serieus nemen

De methode is ideaal voor groepen van vijf tot maximaal twaalf personen en kan ingezet worden bij elke organisatie. Visser heeft gewerkt met (management)teams van voetbalclubs tot boardrooms. ‘Essentieel blijft dat de methode vanuit het topmanagement ondersteund wordt. Niet dat ze na afloop zeggen: Jullie hebben leuk met Lego mogen spelen, maar nu gaan we weer over tot de orde van de dag. Als je het spel serieus neemt, kun je al binnen vier sessies uitstekende resultaten boeken’, stelt Visser vast. ‘Ik ben al jaren actief als organisatiedeskundige en moet zeggen dat dit de beste methode is die ik tot nu toe heb gebruikt.’

@ Intermediair

Ceci n’est pas une pipe

René Margritte schilderde La Triashon des Images. (het verraad van de voorstelling) Onderdeel van het schilderij was dat onder de realistische afbeelding van een pijp, de tekst Ceci n’est pas une pipe te lezen was. Margritte wil hiermee zeggen dat we een afbeelding van een pijp zien en geen echte pijp.

In tegenstelling tot wat velen denken begint een creatief denkproces niet met brainstormen, gele briefjes plakken en benen op de tafel. Creatieve denkprocessen beginnen met waarnemen. Vertaal wat je hebt waargenomen in feiten en niet in aannames. Het is moeilijk als je al lang in een werkomgeving zit om van buiten naar binnen te kijken: goed waar te nemen en dus niet “on-waar” te nemen. In mijn vorigeblog sprak ik daar ook al over.

Vandaar dat ik je vandaag eens wil uitdagen om afstand te nemen en datgene wat je denkt dat je ziet eens goed te analyseren. Soms moet je ook drie stappen dichterbij gaan staan, met je neus er bovenop, om alle details die je niet eerder hebt waargenomen proberen te zien.

Zie je een pijp of een afbeelding van een pijp. En noem je het een pijp terwijl het een schilderij is?

Het probleem (of uitdaging) identificeren is een traject dat tijd, afstand nemen, waarnemen en diagnosticeren zonder aannames te maken vraagt. Wees daarin niet ongeduldig en spring niet te snel naar een conclusie. Laat je zeker niet beïnvloeden door de ” grote stappen snel thuis’ spoken die altijd aanwezig zijn.

Pas als jij aan je “gut feeling” voelt of je écht eigenaar van de juiste uitdaging bent dan, ja dan pas, kunnen we starten met brainstormen.

En niet eerder!!!

Brainstormen met de voeten op tafel? Een beetje kort door de bocht…

creative thinking is work

Opbouw van een brainstormsessie

Een creatieve sessie, in de volksmond een brainstorm, vereist een zorgvuldige opbouw. De aanpak van mijn bedrijf, Creative Brainworks is gestoeld op een jarenlange kennis, ervaring en uitgekiende systematiek die garant staat voor deze opbouw. Dus simpel een uurtje brainstormen met de voeten op tafel gaat wat ons betreft een beetje té kort door de bocht…

Nadat we overeengekomen zijn dat we samen aan de slag gaan bezoek ik het bedrijf of instelling in eerste instantie voor een intakegesprek dat ongeveer een dagdeel (minimaal 3 maximaal 5 uur) duurt. Het kan overigens voorkomen dat we de strategie om een brainstorm te organiseren aanpassen in andere of aanvullende creatieve werkvormen/techieken.

 

“A problem well put is half solved.” (John Dewey)

Tijdens die intake ( met een selectie van de probleemeigenaars) wordt vastgesteld wat de vraag precies is (clarification). Ook kijken we naar welke criteria de probleemeigenaar belangrijk vindt. Immers, hij of zij is er bij gebaat dat de ideeën die in de brainstorm bedacht worden goed aansluiten bij zijn visie op de toekomst als het probleem is opgelost.Het is belangrijk dat we één enkelvoudig probleem hebben (one single concrete target). Deze vraagverhelderingsfase kan enkele uren in beslag nemen!

Tijdens datzelfde gesprek wordt voldoende informatie verzameld om een duidelijk beeld van de organisatie in relatie tot het probleem te krijgen.

Vervolgens wordt, in samenspraak met de opdrachtgever, een team samengesteld. De totale sessiegroep bestaat in de ideale situatie uit maximaal vijftien personen.

 

Samenstelling van een brainstormgroep is cruciaal!

Het is ontzettend belangrijk dat de samenstelling van een brainstormgroep goed is uitgebalanceerd. Éénderde van de groep is minimaal probleemeigenaar in meer of mindere mate. Het tweede, derde, gedeelte zijn generalisten. Zij kennen het probleemgebied meer of minder maar zitten er niet middenin. Het derde, derde, gedeelte is de groep wilde ganzen. Zij kennen noch het probleem, noch het probleemgebied en zullen naar hartelust ongelimiteerd ideeën spuien. Overigens geldt bij voorkeur voor iedereen in de groep dat het goede ideeënbedenkers zijn.

 

Beslissers en beïnvloeders

Verder is het een belangrijke voorwaarde dat de probleemeigenaren ook beïnvloeders maar liefst beslissers zijn. Het werkt niet echt mee als we ideeëen bedenken die de dag erna door de directie worden neergesabeld.

 

Brainstormen en indikken

Tijdens de brainstorm zelf, die één dag duurt, worden de deelnemers door het creatieve proces geloodst. Na een korte introductie over creatief denken, focussen we op de probleemformulering en gaan we van start met de eerste stap in de zoektocht naar verrassende ideeën.

De ‘purge’ is de eerste ronde waarin de deelnemers de eerste ideeën spuien. Geen idee is te gek, alles mag geroepen worden. Deze eerste fase is metaforisch vergelijkbaar met een wandeling door een fruitboomgaard waarbij alleen het laaghangende fruit wordt afgeplukt. Daarna gaan we verder met het inzetten van creatieve denktechnieken waarin in de meest brede zin van het woord zoveel mogelijk ideeën worden bedacht. Als er voldoende ideeën zijn verzameld wordt de ‘oogst’ ingedikt. Door middel van een prioriteringstechniek kiezen de deelnemers de beste ideeën eruit.

 

Stap drie

In een laatste dagdeel ( ook weer met een kleinere groep belanghebbenden) gaan we de gevonden oogst verwerken tot concepten.

Na het fine-tunen van de selectie worden de ideeën versterkt. We kijken naar de kansen, pluspunten maar ook minpunten van de gevonden ideeën. Dat versterkt de ideeën die tot dan toe gevonden zijn. Deze convergentieslag vindt voor het grootste gedeelte plaats op datzelfde laatste dagdeel.

Vervolgens wordt een actieplan gemaakt om de ideeën te borgen in de organisatie of zonodig door te ontwikkelen.

Wat zijn de onderwerpen?

Brainstormsessies kunnen een grote verscheidenheid aan onderwerpen als uitgangspunt hebben. Productontwikkeling, strategiebepaling, probleemoplossing, visieontwikeling of hercreatie op basis van bestaande fundamenten.

Wat staat er op uw netvlies?

Ik roep het altijd tijdens mijn trainingen, lezingen, interventies en begeleiding van creatieve denkprocessen: “ Als je vóórdenkt hoef je niet ná te denken.”

Misschien een flauwe tegeltjeswijsheid maar wel een met een behoorlijke kern van waarheid in zich. Bij de meeste bedrijven word ik gevraagd om mijn specialiteiten, het begeleiden van (en trainen in) creatieve denkprocessen, in te zetten op het moment dat het vijf voor twaalf of later is.

Procesverstoring, té weinig winst, productieproblematiek, problemen bij visie -of beleidsvernieuwing, productontwikkeling etc etc.

Het staat simpelweg niet op het netvlies  van de meeste managers in bedrijven en organisaties om in de voorhoede te lopen als het gaat om anticiperen in veranderingstrajecten, immers time is money. Het is niet aan de orde van de dag om te zijn voorbereid zijn op wat komen gaat.
Maar doe je dat niet dan loop je té vaak achter de feiten aan. Constant alert zijn en vóórdenken om goed en tijdig te kunnen veranderen. Niet alleen als de nood aan de man is.

Ik vergelijk het wel eens met een goed uitgevoerde salsadans. Door goed aan de heupen van je partner te voelen hoe die beweegt en tegelijkertijd naar het ritme van de muziek te luisteren bereik je de perfecte dans.

Door systematieken voor creatief denken te integreren in de dagelijkse gang van zaken wordt het als vanzelfsprekend dat u steeds weer over alternatieven vóórdenkt. Dat kunt u leren. U hoeft absoluut geen Willie Wortel te zijn om creatieve denkprocessen toe te passen. Het is een methode vanaf probleemformulering tot en met implementatie die iedereen kan leren.

Resultaat is dat u het slimmer, sneller, goedkoper, duurzamer, concurrerender doet dan die ander. Kortom dat u uw product, proces of dienst en uw bedrijf of organisatie beeldbepalend maakt.

Het gaat er namelijk niet alleen om wat er bij ú op het netvlies staat maar zeer zeker ook wat er bij uw klant op het netvlies staat. De éérste die de finishlijn passeert is beeldbepalend. De nummer twee zijn we meestal snel vergeten.

Als u dus zorgt dat creativiteit en innovatie een voortdurend proces is dat op uw netvlies staat zult u ongetwijfeld de nummer 1 op het netvlies van uw klant zijn.

Sjra Puts Creative Brainworks is de specialist die graag helpt bij het ontwikkelen en toepassen van deze processen.

Loop vandaag eens door uw bedrijf en probeer het eens met andere ogen te bekijken. Probeer eens of u drie dingen ziet die u graag zou willen veranderen c.q. verbeteren maar waar u hét idee nog niet voor gevonden hebt. Misschien dat we dan binnenkort samen aan tafel zitten. Oog in oog….

Ideeënkanon te huur

Iedereen benadert het creatieve denkproces vanuit zijn eigen natuurlijke preferenties.

Met Creative Brainworks geef ik les in deze methodieken en ik begeleid ze. In mijn vorige posts kunt u de verschillende toepassingen en toepassingsgebieden nalezen.

Maar wist u dat u Sjra Puts ook als “Ideeënkanon” kunt inhuren?

Sjra scoort in allerlei onderzoeken als de Kirton Adaption-Innovation test en de Foursight test als extreem hoge ideeënbedenker. Dát is zijn sterkste natuurlijke preferentie. Dus iemand die ideeën bedenkt waar je bij zit…

Veel bedrijven maken gebruik van die extreme ideeënstroom die Sjra ter plekke kan genereren.

In een gesprek praat u over uw knelpunten, uw uitdagingen, uw productontwikkeling, uw (personeels)visie, uw marketingvraag etc. Al pratende komen de ideeën op tafel!

Mochten er tijdens het gesprek een indicatie komen dat een grote sessie nodig is dan zal die verrekend worden met de sessie die tot dat moment heeft plaatsgevonden. Maar het besluit om dat wel of niet te doen ligt altijd bij u natuurlijk.

We spreken van tevoren een vast uurtarief af en hoe dat wordt ingevuld.

Sjra Puts als ideeënkanon op bezoek betekent altijd een return on investment.

Zorg voor een lege schrijfblok en een gevulde pen en….!

Eerst het fundament dan het bouwwerk. Gebruik de juiste materialen!

Als ik een goede en ervaren timmerman vraag om voor mij binnen een week vanaf de eerste plank een houten huis te bouwen dan zal hij daar waarschijnlijk niet voor tekenen. Tenzij het hem niet uitmaakt of en hoe hij zijn werk zal afleveren en hoe duurzaam dat dan is.

Ik hoor de laatste tijd steeds meer bedrijven en organisaties die wel willen innoveren en creativiteit toelaten binnen hun muren en dan vaak grijpen naar de nieuwste trendy tools van het moment.

Ik denk dat er iets aan vooraf moet gaan: een goed fundament, goede materialen en een doordachte constructietekening !

De oorsprong van creatieve denkprocessen, want daar heb ík het over, vinden we in de dertiger jaren van de vorige eeuw.

Alex Osborn was mede eigenaar bij Batten, Barton, Durstine & Osborn, een nog steeds wereldwijd vermaard reclame bureau.

Osborn is niet alleen uitvinder van “ brainstorming” maar ook van de “moeder van alle creatieve denkprocessen” CPS: Creative Problem Solving.

Samen met professor Sidney Parnes heeft hij hiermee de basis gelegd voor de hedendaagse creatieve systematieken. CPS is geëvolueerd en er zijn analoog daaraan ook andere goede werkvormen ontstaan. Ik noem bijvoorbeeld “ Productive Thinking” (zie afbeelding hiernaast) door Tim Hurson. Goedgekeurd door professor Parnes die deze methode “the next wave” noemde.

Bij beide systematieken zien we dat het proces begint waar het moet beginnen: de vraag.

Heel vaak kom ik in organisaties waar men mij bij binnenkomst al kan mededelen wat de vraag is. Ik maak dan duidelijk dat dat misschien wel het geval is maar dat we tóch zullen onderzoeken of dat inderdaad zo is. De Amerikaanse psycholoog en filosoof John Dewey zei terecht: “A problem well-defined is half solved.”

Het begin van de beide modellen begint bij de ongewassen vraag en niet bij “een tool’ . Je kunt bij het bouwen van een huis immers ook niet eerst het dak gaan maken…

Wil je een creatief DNA binnen je bedrijf of organisatie ontwikkelen dan moet je naar mijn mening starten met het bouwen van een stevig fundament.

De drietrapsraket: creatief bewustzijn creëren, gereedschappen leren en leren gebruiken en vervolgens implementeren is nog altijd een solide basis hiervoor gebleken.

Dát kan Creative Brainworks bieden.  Binnen mijn bedrijf worden de processen en geëvolueerde varianten van beproefde creatieve denkprocessen aangeboden: goede materialen, specialisme in bouwen en een doordachte constructietekening !

Van een solide fundament naar een creatief DNA.

Stap voor stap naar een duurzame, stevige en vooral creatieve organisatie!

Maak een afspraak voor een bouwvergadering info@sjraputs.nl

Fietsen zonder zijwieltjes

Mijn dagelijks bezigheid is het begeleiden van -en trainen in creatieve denkprocessen.

In de loop van de jaren komen regelmatig, naar het schijnt door mijn expertise, ervaring en creatieve aanpak, mensen naar me toe die “een gesprek” met me willen.

Het zijn vaak mensen die op een T splitsing in hun leven zijn beland. Ze moeten linksaf of rechtsaf. Terug is geen optie meer. Soms op het persoonlijke vlak, soms op het zakelijke, soms een combinatie van die twee.

Ze zoeken een nieuwe weg in het leven, naar antwoorden in zichzelf en soms gewoon een stuk bevestiging of erkenning.

Waarnemen, luisteren, vragen stellen, reflecteren en zoeken mét mijn gesprekspartner naar oplossingen, aanknopingspunten, nieuwe wegen én verrassende ideeën. Jou creatief uitdagen om je vastgelopen mindset los te weken. We kijken van buiten naar binnen.

Puur vanuit mezelf inspireren, motiveren en katalyseren, mijn eigen ervaringen en observaties toevoegen.

What’s in a name; de een noemt me coach, de andere mentor, begeleider of inspirator. Het mag allemaal van mij.

Bekijk het als een hand in de rug die je nét dat zetje geeft dat je nodig hebt.

In China zeggen ze: “Het maakt voor de berg niet uit van welke kant hij beklommen wordt”

Mensen vinden deze gesprekken prettig vinden en ze komen terug. Tot mijn grote tevredenheid komen ze op enig moment niet terug. Ze melden me dan dat ze voldoende vitaminen, richtingaanwijzers of spiegels hebben gevonden om verder te kunnen gaan. Zonder zijwieltjes.

Wilt u ook in een één op één gesprek aan de slag gaan met u zelf? Bel of mail me dan.

Dan slaan we de kaart van uw leven open en we gaan samen dé route vinden.

info@sjraputs.nl

Out of the (lunch) box

Voor veel bedrijven en organisaties is creatief denken, of brainstormen in de volksmond, niet de hoogste prioriteit. Kost tijd, kost geld, levert niks op…

“Helaas” voeg ik daar natuurlijk snel aan toe want ik weet dat je de creatieve slagkracht van een bedrijf met de factor 10 kunt vermenigvuldigen door het goed toepassen van systemen voor creatief denken.

Storming lunch

Business lunch at working place. Businessman in office. Healthy, diet food take away in aluminium boxes: roasted turkey with salad. Cell phone, mobile, fitness bracelet on hand. Top view, flat lay

Om u nou toch eens te laten kennismaken met creatief denken daag ik u uit om samen met mij en uw medewerkers of een selectie daaruit een “storming lunch” te organiseren. Gewoon binnen de muren van uw eigen bedrijf of organisatie.

Of we dat nu doen met traditionele brainstorms, vergevorderde technieken, LEGO® SERIOUS PLAY® maakt allemaal niet uit.

Een Chinees gezegde luidt: ‘ Het maakt de berg niet uit van welke kant hij beklommen wordt”

We zetten in wat we nodig hebben, niet meer en niet minder.

Wat gaan we doen?

We selecteren een groep, zoeken een onderwerp en passen er een geschikte methode bij aan. We proberen in zo’n anderhalf tot twee uur of we zoveel mogelijk stappen kunnen maken. Van dat laatste ben ik wel overtuigd. Alleen u misschien nog niet….

Gaan we samen out of the (lunch)box?

Stuur een mail naar info@sjraputs.nl

Tegen de stroom inzwemmen…

Mensen die willen innoveren hebben het niet gemakkelijk. Ik verwijs naar mijn vorige artikel “ Machiavelli zei het al” op dit medium.

We zien in bedrijven en organisaties maar al te vaak dat goede ideeën (of misschien al initiatieven om überhaupt ideeën te gaan bedenken) in de kiem gesmoord worden.

Wat hebben we nodig om tóch het innovatiepad te kunnen betreden.

Om te beginnen hebben we een doel nodig. We moeten helder zien hoe ons probleem eruit ziet als het geen probleem meer is. Met andere woorden: “ Hoe ziet de wereld er ná het probleem uit”

Als we dit aan onze criticasters kunnen verhelderen, en dan bedoel ik met verhelderen bijna compleet kunnen visualiseren, dan mogen we de hoop hebben dat deze remmers op onze versnelling ons een kans geven om een stap verder te maken. Het heeft dus in de praktijk soms te maken met hiërarchie. Hoe sterker onze argumenten en hoe meer helder ons doel is, hoe meer de tegenwerking zal afnemen.

In de praktijk wapenen we ons tegen deze sessies met gereedschappen die we vinden in creatieve denkprocessen. Ik gebruik met name veel onderdelen uit “Productive Thinking” van Tim Hurson. Het laat de criteria, kansen en de zwaktes van je idee zien en gaat verder dan een SWOT analyse.

Maar stel we kunnen en mogen van start gaan. Dan is het zaak een goede heldere probleembeschrijving te hebben voor je gaat brainstormen. De plek waar het écht jeukt!

Laat zien dat je goed hebt vóórgedacht over je probleem. Als je vóórdenkt hoef je immers niet meer ná te denken…

Dan begint het proces en zul je je borst moeten natmaken voor allerlei omstanders die het al eens gedaan hebben, al dertig jaar bij de firma werken en een opleiding hebben gehad waar ze toen al wisten dat…. bla bla.

Tackel deze “idea killers” door vóóraf afspraken te maken over hoe je je gedraagt in elk onderdeel van het proces. Stel je oordeel uit als je ideeën bedenkt!!

Uiteindelijk zullen we concepten gaan bouwen en daar komen we dezelfde fenomenen als hiervoor beschreven ook weer tegen.

Inderdaad het valt niet mee om te innoveren. Innoveren is enerverend…

De zalm

Elke zalm volgt zijn eigen schema van terugkeer naar de geboortestroom om te zorgen voor nageslacht. Experts denken dat een aangeboren gevoel en/ of een geur de zalm begeleidt naar zijn oorspronkelijke geboortewater. Als de vis het zoute water van de oceaan te verlaten en de frisse water van de beek, ze stoppen met eten. kuitschieten is het laatste wat de zalm doet voordat hij sterft.

Nou is het niet zo dat als u net zoveel ideeën heeft geproduceerd als de zalm kuit heeft geschoten, dat dit dan uw het einde betekent. Dán begint het pas maar ook dan zult u net als de zalm regelmatig tegen de stroom in moeten zwemmen. Tegen de stroom inzwemmen is immers de enige manier om bij de bron te komen…

Wij kunnen u creatieve “zwemles” geven om uw doel snel en goed te bereiken. Vraag voor creatieve zweminstructie via info@sjraputs.nl

Spelen met LEGO® SERIOUS Play is een must! Lees het verhaal van de CEO

Ga toch spelen!

Waarom spelen met de bekendste speelblokjes van de wereld zo belangrijk is?

Jørgen Vig Knudstorp voormalig CEO van LEGO ® vertelt het.
Klik op de LEGO® blokjes om het hele verhaal te lezen

Hoe ziet jouw Kronkiwongi eruit?

Het is wat jij wil dat het is…

LEGO® heeft een tijd geleden de radertjes van kinderen over de hele wereld aan het werken gezet op een zeer bijzondere manier:

het LEGO® Kronkiwongi project.

Een Kronkiwongi is wat jij wil dat het is. Je krijgt geen instructie hoe of wat je moet bouwen en er zijn geen regels. LEGO® wil van de kinderen weten wat de Kronkiwongi voorstelt, wat het doet en hoe het anderen kan helpen. In bijgaand filmpje  kun je zien hoe het project opgebouwd is. Geweldig!

Van nature

Kinderen zijn van nature ongeremd en creatief. Slechts 2% kan na zijn 25e nog steeds diezelfde creativiteit tevoorschijn toveren. Voor die andere 98% ben ik er om te helpen 😉

In mijn werk binnen brainstormprocessen zet ik, zoals wellicht bekend, regelmatig LEGO® SERIOUS PLAY® als werkvorm in. Sinds 2014 ben ik gecertificeerd facilitator voor het werken met deze bijzondere methode. Het visualiseren van knelpunten en het komen tot oplossingen is op deze wijze een bijzondere en effectieve ervaring.

Functie volgt vorm vs. vorm volgt functie

Onlangs heb ik met een van mijn klanten mogen werken aan het genereren van ideeën voor innovaties “ uit de losse pols”. Natuurlijk op het vakgebied van deze klant maar wel met een behoorlijk vrij speelveld. Op enig moment heb ik ook daar LEGO® tevoorschijn gehaald en de deelnemers gevraagd een willekeurig model te bouwen, zeg maar hun eigen Kronkiwongi. Normaal is het zo dat je iets ontwerpt en bouwt naar aanleiding van een functie die is bedacht.

Vorm volgt functie noemen we dat. In dit geval kregen de deelnemers nádat ze hun model gebouwd hadden een kaart met daarop een bepaald segment van hun vakgebied beschreven. Dáár moesten ze een idee voor bedenken waarbij het model dat ze juist gebouwd hadden het uitgangspunt was voor dat nieuw te bedenken idee. Functie volgt vorm. De resultaten waren verbluffend!

Perfecte inspiratiebron

Dat doet de Kronkiwongi ook. Je bouwt iets en geeft er een betekenis aan Functie volgt vorm. Niet alleen een fantastische wijze om je creativiteit de vrije loop te laten maar ook een manier om tot super verrassende oplossingen te komen. Gebruik iets bekends op een andere manier. Functie volgt vorm.

Bij de bouw van tunnelsegmenten bleek een apparaat waarmee pacemakers geplaatst werden een perfecte inpiratiebron te zijn (je bloedvaten zijn immers ook tunnels).


 

 

 

 

Onlangs heeft de Politie in Vlaardingen Pokemons geplaatst op diverse plaatsen in de stad en daar komen natuurlijk veel kinderen op af. De inbrekers blijven vervolgens weg…. Heb je al eens bedacht voor hoeveel dingen je een paperclip kunt gebruiken?

 Of het steeltje van een ijslollie?

 

 

 

Sjra Puts Creative Brainworks kan u en uw bedrijf of organisatie helpen de roest los te weken en de creativiteit weer op gang te brengen. Wij helpen u om tot uw eigen verbazingwekkende oplossingen te komen. Zoek naar de verborgen schatten in uw bedrijf of organisatie.

Ik wil graag vrijblijvend naar u en uw drives komen luisteren om daar vervolgens mijn alternatieven tegenaan te zetten.

Ik zorg voor een zakje LEGO®. Samen gaan we op zoek naar uw Kronkiwongi.

Teambuilding. Fun mét resultaat!

Teambuilding in mijn optiek heeft twee doelen. Natuurlijk moet het op de eerste plaats de onderlinge verhoudingen binnen een team tegen het licht houden en versterken maar het mag ook best onderhoudend zijn (van “haha” naar “aha”)

Een teambuildingsdag wordt zorgvuldig en, vanzelfsprekend, helemaal op maat opgebouwd.

In een intakegesprek zal ik aan u vragen wat u bereikt wil hebben op het einde van de dag: “Wanneer bent u tevreden?”

De dag zelf zal een dynamische variëteit bieden aan werkvormen, reflectie, leermomenten, kennisoverdracht en een zichtbare oogst. Ik leg een aantal mogelijkheden vooraf aan u voor en overleg met u wat u toepasbaar vindt.

Inzicht in je team

Ik gebruik tijdens teambuildingsdagen als voorbeeld om de verhoudingen binnen een team weer te geven vaak de modellen van Bruce Tuckman (Forming, Storming, Norming, Performing) en Patrick Lencione (The Five Dysfunctions of a Team) naast elkaar. Teams herkennen in welk ontwikkelingsstadium ze zich begeven en dat is op zich al een eye opener en een kapstok voor de dag.

LEGO® SERIOUS PLAY®

Naast interactieve werkvormen die een helder inzicht geven in de teamverhoudingen zetten we, naar wens, ook de fantastische LEGO® SERIOUS PLAY® methode in. Deze unieke werkvorm visualiseert in 3 D en is bij uitstek geschikt voor teambuildings activiteiten.

Kijk ook op https://www.sjraputs.nl/nl/lego-serious-play/

Foursight

Wilt u vooraf al een goed beeld hebben hoe de samenstelling van uw team is op basis van natuurlijk voorkeuren bij het aangaan van uitdagingen dan is de Foursight assessment tool daar een uitstekend hulpmiddel bij. U krijgt individueel en op team niveau een heldere blik op “wie wie” is en “wie wat” doet. Kijk op https://www.sjraputs.nl/nl/wat-doen-we/foursight/ voor meer informatie.

Hoe nu verder??

We gaan natuurlijk een brug te slaan naar de dag van morgen want maar al te vaak verzanden we op maandag weer in business as usual. Ook daar kunnen we via werkvormen tot afspraken komen. Kortom, als wij vooraf een goed team vormen maken we van uw team een nóg beter team!

Ik ga graag een vrijblijvend, oriënterend gesprek met u aan. Stuur een mail naar info@sjraputs.nl of bel 06-21540864

Machiavelli zei het al…

Rond 1513 schreef de Italiaanse (Florence) diplomaat, politiek filosoof, militair strateeg, historicus, dichter, toneelschrijver en humanist “Il Principe”.

Een van de stellingen die Machiavelli poneert gaat over mensen die innoveren en de weerstand die ze ervaren.

“Niets valt zo moeilijk te organiseren, niets maakt zo weinig kans op succes, niets is zo gevaarlijk bij het doorvoeren ervan, als vernieuwingen. Wie zich daarvoor inzet, maakt zich allen die van de oude situatie profiteerden tot vijanden – terwijl hij op weinig enthousiasme mag rekenen bij hen die uit de nieuwe toestand profijt zouden kunnen halen. Hun lauwheid spruit voort, enerzijds uit vrees voor de tegenstanders die zich op statuten en tradities kunnen beroepen; anderzijds uit het feit dat mensen over het algemeen achterdochtig zijn en nieuwigheden nooit echt vertrouwen voordat zij er beter van zijn geworden. Bijgevolg zullen allen die tegen veranderingen gekant zijn, bij elke gelegenheid fanatiek ten aanval blazen, en zullen de voorstanders liever de kat uit de boom kijken. Met als resultaat dat de positie van de vernieuwers en hun medestanders altijd gevaar loopt”.

(Il Principe 6,5; bewerking van Gaby vanden Berghe)

Welbeschouwd is er nog niet veel veranderd als we in onze eigen (werk)omgeving kijken. Mensen hebben weerstand tegen vernieuwingen uit angst voor veranderingen. Ze houden liever vast aan wat ze hebben om niet de poten onder hun eigen stoel vandaan gezaagd te zien worden. Alles niet in dienst van de vooruitgang, de innovatie.

Die weerstand kunnen we doorbeken door de tegenstanders én de voorstanders de voordelen te laten zien van dynamische creatieve denkprocessen. Dát is wat Creative Brainworks doet. Dáár zijn we goed in.

Neem de eerste stap dan krijgt Machiavelli uiteindelijk misschien toch nog ongelijk…

Brainstorm of donderstorm?

Bent u toe aan een frisse wake up call?

 

Is uw bedrijf of uw organisatie ingedut? Rek eruit, fut verdwenen, sprankeling niet meer te zien?  De dingen gaan alweer te lang zoals ze gaan en iedereen volgt “gewoon” zijn oude routine… Van tijd tot tijd is het nodig dat “het kussen weer eens wordt opgeschud” .

Tijd voor een motiverende wake up call!

Op uw symposium, netwerkbijeenkomst of personeelsevent kan Sjra Puts (Creative Brainworks) uw publiek op het puntje van de stoel zetten door ze mee te nemen naar de eerste stappen van creatieve denkprocessen. Interactief laat Sjra op zijn eigen, confronterende maar ook humoristische wijze zien dat anders denken weggelegd is voor iedereen.

Gelardeerd met tal van voorbeelden uit de praktijk ziet uw publiek dát het kan en hoe het kan. Met een flinke dosis inspiratie én een huiswerkopdracht worden uw luisteraars naar huis gestuurd.

Keynote speeches op de door u gewenste lengte en afgestemd op uw gewenste inhoud eventueel gecombineerd met een workshop en/ of een dagvoorzitterschap.

Sjra Puts is al meer dan twintig jaar creativity consultant; hij houdt zich dagelijks bezig met het begeleiden van -en trainen in creatieve denkprocessen bij middelgrote en grote bedrijven, overheden en organisaties.

Een oplosmiddel voor vastgeroeste denkers!

info@sjraputs.nl