Ik word soms een beetje moe van het zoeken naar of het ontwikkelen van de nieuwste, beste en meest geavanceerde tool voor ideeën. Nieuwe spectaculaire gereedschappen zijn fascinerend maar het is overweldigend.
Mijn nieuwe boodschap, maar eigenlijk een oeroude, over innovatie is: “ Ga eerst terug naar de basis en dat betekent de vonk van dit alles, creativiteit”.
Zonder een creatieve cultuur bouw je innovatie op een hoop zand.
Door creativiteit te activeren, helpen facilitators zoals ik anderen om te innoveren, met behulp van geavanceerde frameworks en tools.
Maar zonder creatieve cultuur zullen geavanceerde tools waarschijnlijk falen.
Als u en uw team geen organische, natuurlijke toegang hebben tot creatief denken, zijn tools als Scrum, Agile en Design Thinking lege hulzen.
Het is geen creativiteit EN innovatie. Creativiteit IS innovatie.
Ik ben nu bijna 30 jaar actief in de processen van creatief denken en innovatiewerk.
Ik heb de literatuur, theorie, kaders, strategie, denkinstrumenten, facilitering, beoordelingen, onderzoek, projectmanagement, teamdynamiek bestudeerd. Het is allemaal handig, maar je kunt het overzicht verliezen; het gereedschap mag niet belangrijker zijn dan het doel . Dus waar begin je?
Ik vergeet bijna dat innovatie voor sommige jonge professionals een geheel nieuwe uitdaging is. Het lijkt soms een ontmoedigende berg om te beklimmen. Van de andere kant kunnen oude rotten in het vak ook worden belemmerd door uitdagingen!
Er wordt mij vaak gevraagd wat de meest essentiële sleutel tot innovatie is? Wat is dat “éne ding”? Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat het, zoals met alles wat ingewikkeld is, nooit één ding is. Zo ook met innovatievraagstukken, er zijn veel dingen tegelijk.
Maar als er één ding te benoemen is, is het wel creativiteit. Opzettelijk toegepaste, gestuurde, in het proces ingebouwde creativiteit.
Laten we het hebben over creativiteit.
Creativiteit wordt op grote schaal verkeerd begrepen.
Allereerst kan creativiteit het beste worden gedefinieerd als iets nieuws dat nuttig is. Let op het woord ‘nuttig’.
Innovatie is een specifieker ‘nieuws dat nuttig is’, wat een meetbaarder, definitiever, geïmplementeerd resultaat impliceert. Innovatie is volgens het woordenboek een ‘nieuwe methode, idee of product’. Naar mijn mening is die definitie een andere manier om ‘nieuwheid die nuttig is’ te zeggen. Creativiteit en innovatie zijn twee labels voor dezelfde soort menselijke activiteit: problemen oplossen .
Innovatie vindt niet plaats zonder creatief denken. We willen allemaal innovatie. Nuttige nieuwe dingen verbeteren levens en organisaties. Wat we geneigd zijn te weerstaan zijn de creativiteit stimulerende gewoonten, gedragingen en overtuigingen die ons hélpen nuttige nieuwe dingen te ontwikkelen.
Wat is creativiteit NIET?
Creativiteit is niet alleen zelfexpressie, het is gerichte zelfexpressie, met een resultaat of output.
Creativiteit wordt algemeen gezien als een wollig ding maar het komt vrij dicht bij de essentie van de mensheid. Creativiteit staat in de kern dichter bij overleven dan je denkt. Het Limburgse spreekwoord “Prakkezere kump van erm luuj” (iets bedenken komt van arme lieden) zegt dat met zoveel woorden.
Creativiteit is geen artistiek talent, maar artistiek talent en kunstzinnige hulpmiddelen en denkrichtingen zijn nuttig bij het creatief oplossen van problemen.
Creativiteit vereist geen hoog IQ, maar een hoog IQ en materiedeskundigheid zijn zeer nuttig bij het oplossen van creatieve problemen.
Gemiddelde mensen maken elke dag geweldige dingen. Een gemiddeld IQ is geen excuus om niet te creëren. Volharding wint vaak.
Creativiteit kan worden getraind op veel verschillende manieren.
Mensen kunnen worden getraind in creatieve denktechnieken, creatief gedrag en gestructureerde creatieve probleemoplossing. En ja, dat omvat brainstormen, maar nog belangrijker, het verhelderen van problemen. Het is een intensief proces maar ieder individu (of groep) kan zijn creatieve effectiviteit verbeteren.
Wat gebeurt er met creativiteit op het werk?
Het is de oude 80/20 regel. In mijn ervaring is het de kleinere groep die creativiteit uitvoert en grote resultaten behaalt. Tachtig procent moddert mee door.
Er zijn getalenteerde mensen die van nature creatief zijn. Ze brengen creativiteit in hun werk, ze uiten het, en zelfs als ze er nooit over nadenken, verschijnt het en levert het iets op. Hun creatief denken lost complexe problemen op. Het spreekt vanzelf dat een betere toegang tot creatief denken meer opgeloste problemen, meer oplossingen en meer innovatie betekent.
Wanneer een cultuur creatieve zelfexpressie ondersteunt, leggen ze de basisprincipes voor innovatie vast.
Laten we deze getalenteerde mensen en organisaties de 20 procent actief creatieven noemen.
Er zijn andere getalenteerde mensen die het contact met hun creativiteit hebben verloren. Ze worden overdonderd door hun meerderen om het vooral onder de pet te houden.
Veel organisatieculturen zijn allergisch voor creativiteit (er is een continuüm) en als dat gebeurt, gebeurt er dus niets meer.
Creativiteit wordt niet (goed) toegepast bij complexe problemen, geweldige ideeën worden niet ontwikkeld, problemen worden niet opgelost en oplossingen worden niet geleverd. Laten we dat gedeelte de tachtig procent van de passief creatieven noemen.
Gecultiveerde creativiteit versnelt innovatie
Ik geloof in innovatiemethoden en kaders, ik leer ze, ik gebruik ze. Maar ze werken het beste in de vruchtbare bodem van gestimuleerde en getrainde creativiteit. Het ontwikkelen van een creatieve cultuur begint met training in creatief gedrag en in gestructureerde creatieve probleemoplossing.
Innovatietraining moet komen NA de creativiteitstraining en wanneer creatieve cultuurprincipes zijn ingevoerd.
Laten we samen beginnen, terug naar de basis.
Innovatie is goed maar het is het verzilveren van creativiteit.Dit rapporteren