Het geheim van de zwarte kaart

Het is in het begin misschien een beetje vreemd wat ik vandaag met u wil delen maar uiteindelijk zult u de puzzelstukjes samen zien vallen.

Laat ik maar met de deur in huis vallen: creatief denken werkt niet zonder spelregels!

‘Wacht eens even,’ hoor ik u denken. ‘Je zei toch altijd van lekker wilde ideeën en zo?’ Klopt en dat blijft ook zo. Alex Osborn is uitvinder van het brainstormen. Dat heb ik al eens uitgelegd. Deze mededirecteur van marketingbureau BBDO zei tegen zijn marketeers tijdens een strategiesessie: ‘Gasgeven en remmen tegelijk werkt niet.’ Hij wilde de hete gloed van vurige ideeën horen maar dan wel apart van de koude kilte van kritiek. Gescheiden dus. Vóór de koffie zoveel mogelijk ideeën (de divergentiefase) en ná de koffie mocht iedereen de meest veelbelovende ideeën selecteren (convergentiefase). En dat is iets anders dan ideeën neersabelen!

Ziedaar al twee spelregels in het creatieve denkproces. Het scheiden in divergentie -en convergentiefase en het uitstellen van je oordeel tot het moment gekomen is dat je gaat kiezen. Kies voor kansrijke ideeën. De rest kan op een ander moment nog goed van pas komen. Het uitstellen van het oordeel handhaven we strikt in de praktijk. Ik gebruik altijd de ‘zwarte kaart’ die iedereen die een oordeel hoort (Ja maar…) mag laten zien aan degene die de regel aan zijn laars lapt. Sta ook niet toe dat iemand roept: ‘Op het gevaar af dat ik een zwarte kaart krijg wil ik….’ Nee! Doen we niet. Ook lichaamstaal kan al voldoende zijn om een zwarte kaart voor je neus te krijgen.

Op een gedeelde eerste plaats qua regels geldt het principe in een brainstormgroep dat er openheid in de groep en zwijgplicht naar buiten is. In de praktijk betekent dat niet dat er nooit ideeën naar buiten zullen komen maar dat de deelnemers in de groep vrij moeten kunnen losgaan. Als je dit niet afspreekt bestaat de kans dat er brainstormers zijn die zich geremd voelen om knettergekke ideeën te lanceren. En die hebben we juist nodig, toch? Degene die dan ook iemand kennelijk uitlacht vanwege een gelanceerd idee mag rekenen op een zwarte kaart inclusief begeleidende uitleg.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Osborn merkte ook vaak op dat er medewerkers zich beriepen op hun anciënniteit of plek in de hiërarchie. Ook dat fenomeen is uitgeschakeld. We willen geen stars en stripes zien of horen. Dus geen: ‘Ik werk hier al dertig jaar, wie geeft er hier nou al tien jaar leiding of hebben we vroeger al eens geprobeerd.’ Zwarte kaart!

Een andere interessante spelregel is ‘Jatten mag’. Niemand is eigenaar van een idee tijdens een brainstorm. Als Jantje iets heeft bedacht mag Miep erop voortborduren en het groter, dikker, dunner, transparanter of ondoorzichtiger maken. Je mag er wat aan toevoegen of wat vanaf halen. Ga je gang. Jatten mag. En wie er iets op tegen heeft? Juist. Zwarte kaart.

Dan staat er nog een vreemde regel in het lijstje en dat is: ‘Ga voor wilde ideeën, veel zorgt voor goed’.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

In mijn opinie bestaan geen wilde ideeën. Ze kunnen niet wild genoeg zijn. Het laatste onderdeel is een uitspraak van Osborn: Quantity breeds quality. Als je met een schot hagel op een konijn schiet gaan er tientallen kogeltjes naast. Maar één raakt het konijn. En dan eet je konijn.

Sjra Puts

Eigenaar Sjra Puts Creative Brainworks

Office playground

Er moet geld verdiend worden. Duidelijke zaak. Uw onderneming of organisatie, commercieel of non-profit, moet een goed rokende schoorsteen hebben. Traditionele manieren van het aanpakken van uitdagingen liggen meestal voor de hand. ‘Zo hebben we het altijd gedaan’. Maar durft u ook wel eens te spelen… Durft u van uw werkvloer een ‘speelplaats’ te maken?

Ik zie uw raad van toezicht al streng over hun brillenglazen vanaf de bovenste verdieping naar beneden kijken. Maar ik meen het. In hoeverre durft u creativitijd vrij te maken?

Het is bekend dat er in Japan bedrijven zijn die hun werknemers elke week een aantal uren carte blanche geven. Ideeëntijd, tijd voor creativiteit. Voorwaarde is natuurlijk dat er dan ook ideeën komen maar met een goede begeleiding lukt dat.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De term ‘Office playground’ zou het idee kunnen opwekken dat er een beetje gedold wordt, maar niets is minder waar. Bij het inrichten van future rooms en future centers, waarbij de inrichting werkt als een distractor, een afleider van de normale omgeving, zien we mensen uit hun comfort-zone stappen. Als je bij het begin van een sessie bijvoorbeeld wat Lego-onderdelen op tafel legt, begint vrijwel elke deelnemer er spontaan mee te spelen. Op de vraag welke herinneringen of associaties het oproept, krijg je die zo voorgeschoteld. Natuurlijk is het niet zo, dat als we met z’n allen in de ballenbak van Ikea duiken, we dan als bij toverslag met lumineuze ideeën naar buiten komen. De inrichtingen van deze future rooms zijn doordacht en afgestemd op het bedrijf en de organisatie. Daarnaast moet het creatieve proces hoe dan ook altijd gefaciliteerd worden. Anders blijf je inderdaad verzuipen in de ballenbak.

In een speciaal daarvoor ingerichte ruimte kun je effectief creatieve processen doorlopen. Je hoeft geen stoelen en tafels aan de kant te zetten en alle materialen zijn voorhanden. De wanden zijn gemaakt van whiteboard materiaal en er zijn voldoende afleiders die je dwingen geforceerde connecties te maken die leiden tot nieuwe ideeën. De stappen in het creatieve proces, van vraagverheldering tot en met conceptbuilding kunnen worden ondersteund.

Steeds vaker zien we de ruimtes die vrijkomen (doordat thuiswerken een vaste standaard lijkt te worden) gebruikt worden om ‘brainstormkamers’ te creëren. Maar alsjeblieft doe me een plezier en noem het geen brainstormkamers. Ik heb in deze columns al vaker aangegeven dat een creatief proces niet begint met brainstormen.

Tenslotte dit als we het over spelen hebben: sinds 2014 mag ik mezelf gecertificeerd facilitator noemen in de methodiek Lego Serious Play. En ja hoor daar gaan we weer. Ik hoor u denken: ‘Ik laat mijn mensen toch niet met Legoblokjes spelen?’ Ik leg het uit.

Toen Lego halverwege de negentiger jaren bergafwaarts ging omdat de jeugd videospelletjes interessanter vond, heeft de toenmalige CEO van het Deens bedrijf, Kjeld Kirk Kristiansen, opdracht gegeven om een strategietool te ontwikkelen met behulp van de beroemde blokjes. Robert Rasmussen was destijds CEO product development en learning en heeft het instrument doorontwikkeld tot een fantastisch managementgereedschap om daadwerkelijk toe te passen in visie ontwikkeling. Teambuilding, product development etc. Office playground in optima forma.

Rita J. King zei: ‘The Creative Adult is the Child Who Has Survived’. Durf het kind in jezelf los te laten. Ik speel mee!

Sjra Puts

Eigenaar Sjra Puts Creative Brainworks

Wie heeft de ballen?

Het World Economic Forum (WEF) werd in 1971 opgericht door de Zwitserse hoogleraar en zakenman Klaus Schwab. Hij is nog steeds de drijvende kracht achter de imposante, jaarlijkse bijeenkomst waar internationale politici (staatshoofden, ministers etc), wetenschappers, intellectuelen en de pers samenkomen. 

In totaal verzamelen zich jaarlijks zo’n 2.500 personen voor vier dagen in Davos. In de documentaire ‘The Forum’ zien we de inmiddels 83 jarige Schwab als een diplomatiek skiër laveren tussen telefoongesprekken met staatshoofden terwijl hij via zijn backoffice, al ruim vijftig jaar, zaken slim aan elkaar knoopt. Knap werk. In diezelfde documentaire zien we tijdens de conferentie subgroepen ieder op hun eigen niveau praten.

De uitkomsten zijn aanknopingspunten, zakelijke deals en (stadia van) onderhandelingen. Niks mis mee. Het WEF bewijst al vijftig jaar zijn gouden formule. Immers, hoe krijg je anders wereldleiders als de Britse Prime Minister tot en met Donald Trump naar het Zwitsers Davos. In het kader van mijn basisvragen in creatieve processen (‘What if’ en ‘How else’) jeuken twee zaken. Op de eerste plaats zou er om al die dialooggroepjes een creatieve schil met allemaal geoefende creatieve denkers gegroepeerd moeten zijn. Gooi actuele knelpunten over de schutting en krijg ze gefileerd en tot oplossingen bereid weer terug.

Tweede jeukplek is om dit idee te projecteren op Limburg. We zouden ook hier een jaarlijks ‘LEF’ kunnen organiseren: een Limburg Economic Forum. Een vierdaagse conferentie met de leiders van onze provincie, beleidsambtenaren, captains of industry en boegbeelden van maatschappelijke organisaties uit Limburg én de Euregio. Plaats van handeling: Euregio. Dus niet alleen het MECC maar ook ter plekke waar de knelpunten zitten. Groot denken in Limburg en de Euregio. Creëer een creatieve schil eromheen met specialisten in processen van creativiteit naar innovatie. Vakmensen die ‘on the spot’ aan het werk gaan met het zoeken naar creatieve en innovatieve oplossingen. 

Na vier dagen komt er een slotcommuniqué met tenminste 50% aan oplossingen voor de initiële knelpunten of startpunten richting die oplossingen. Onderwerpen genoeg. Van bezuinigingen, fijnstof, vergrijzing tot en met CO2 uitstoot. Laat bedrijven en organisaties in de hele Euregio met elkaar flirten, speeddaten en slim samenwerken.

Ontwerp een gezamenlijke routekaart voor het komend jaar. Creëer een transfermarkt om medewerkers uit te wisselen zodat ze kunnen profiteren van elkaars kennis. Misschien verandert een stevige handdruk in een innige omhelzing tussen al die kennisregio’s (als we weer coronavrij zijn). Met als cement tussen de lagen de internationale campussen. Ik riep al jaren geleden om een paarse vierkante tomaat tegen hoge bloeddruk. En ja hoor, ik hoor alweer alle beren op de weg. ‘Hebben we al eens gedaan’, ‘Luchtfietserij’, tot en met ‘Wie gaat dat betalen?’.

Maar stel dat we de ballen hebben om het wél te doen. Ik ben ervan overtuigd dat als we ondernemers zoals Igor Stel, Wim Cox en Rob Knubben bellen om zo’n forum te faciliteren ze vooraan in de rij staan. Ik weet zeker dat ook WijLimburg, L1 en Rob Meesen en Patrick Vroomen van TopChange staan te trappelen om erbij te zijn. Opdracht: organiseer een LEF oplossingencongres. Laat je bijstaan door bestuurders, captains of industry en beleidsmakers. Voorwaarde is dat je denkproces aan het einde begint. Dat je een doel visualiseert net zoals Kennedy destijds met zijn ruimtevaartprogramma. Dus vooraf ‘verbeelden’ wat je minimaal op dat congres gerealiseerd wil hebben. 

Hebben we de ballen? Realiseren we LEF met lef? Verras me eens…

Sjra Puts
Eigenaar Sjra Puts Creative Brainworks

Column voor Wij Limburg

Foto: Lilian Terstappen

Ik mag vanaf vandaag een bijdrage voor Wij Limburg leveren in de vorm van een column. De column zal wekelijks verschijnen, ondernemersgericht zijn en altijd in het teken van creatieve processen staan. Ik hoor graag jouw mening. Hieronder de link naar de eerste.


https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzicht/column/column-taskforce-limburg-na-corona-heeft-geen-oog-voor-ondernemerschap-2/

Corona zet online brainstormen op de kaart

Door Corona zijn we elkaar steeds minder gaan ontmoeten op de werkplek. We hebben tal van slimme oplossingen bedacht om die ontmoeting tóch te realiseren.

Waar we eerder tegenop zagen blijkt nu ineens erg handig en vooral efficiënt te zijn. We zien steeds meer “blijvertjes”

Sinds het begin van de pandemie werk ik met een online brainstormtool, Stormz, die tijd- en plaats onafhankelijk werkt. Vorige week nog heb ik een brainstormtraject afgerond voor Roermond City Run en momenteel werk ik aan een project met ECI cultuurfabriek

De mogelijkheden van Stormz zijn meer dan fantastisch! Met behulp van mijn licentie kan ik met u werken aan een effectieve brainstorm!

De deelnemers aan de brainstorm worden in eerste instantie in een plenaire Zoom sessie meegenomen door de verschillende stappen. Die Zoom sessie kunnen we desgewenst opnemen. Een voorbeeld:

  • Genereren van ideeën 
  • Aanvullen van elkaars ideeën
  • Clusteren van ideeën
  • Ideeën waarderen met punten
  • Wrap up, combineren en concepten maken van de meest waardevolle ideeën

De deelnemers krijgen steeds per mail informatie als een nieuwe stap is aangezet

Je kunt tot 150 deelnemers laten participeren en die mogen hun bijdrages leveren vanaf elke plaats in de wereld op het moment dat ze willen.

Een weloverwogen ideeëngeneratie, beoordeling en selectie is het gevolg.

Als het traject is afgerond krijg de opdrachtgever een rapport in PDF, Excel, Word en/of CSV formaat aangeleverd

Bel of mail me en ik laat graag vrijblijvend online zien hoe ik u met behulp van Stormz kan helpen

Tweede golf

De tweede Coronagolf is een feit. Daar kunnen we niet omheen.

De ideeën die ondernemers in de vorige Coronagolf gebruikten zijn misschien nog wel actueel en dus bruikbaar.

Maar het kan zomaar zijn dat ook die kansen zijn opgedroogd.

Ik kan helpen. Natuurlijk met als basis mijn niet aflatende creativiteit maar daarnaast ook met online ondersteuning.

Het inmiddels superbeveiligde online videochat programma Zoom is als basis een fantastisch hulpmiddel om diverse sessies te doen. Daarnaast gebruik ik ook een online tool om (mega) brainstorms te begeleiden. 

We kunnen daarmee tijd -en plaatsonafhankelijk met groepen vragen verhelderen, brainstormen, indikken en concepten bouwen. Dus: op elke gewenste locatie kun je bijvoorbeeld in een tijdsbestek van een paar weken een brainstorm uitvoeren.

Ik ga graag met jou vrijblijvend een keer online om dat te laten zien. Dan kun je zelf bepalen of ik iets voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen.

Bel of mail me voor een gesprek. Schenken we zelf de koffie in 😉

Van buiten naar binnen

#creatiefdenken #coronacrisis #ideeën

Zeker in deze moeilijke tijden moeten we zaken vanuit een ander perspectief bekijken. Ik kan daarbij helpen. Waarnemen (van buiten naar binnen kijken), doelen stellen, brainstormen, ontwikkelen en implementeren.

Ook voor de kleine ondernemer!

Ik schrijf voor jou!

Naast het begeleiden van- en trainen in creatieve denkprocessen schrijf ik ook graag. 

Zoals je onlangs misschien hebt gelezen ga ik vanaf begin augustus elke week een column verzorgen in Via Limburg, de weekkrant van dagblad De Limburger.

Dat schrijven doe ik ook graag voor jouw bedrijf of organisatie!
  • Advertorials
  • Pay- off, Tagline of slogan
  • Reclameteksten
  • Productnamen
  • Marketingcampagnes bedenken en begeleiden
  • Storyboards voor reclamefilms
  • Maar ook jouw tekst voor een speciale gelegenheid. Dat kan een huwelijk, een jubileum, een uitvaart, een speech, een liedje of een gedicht zijn.

Natuurlijk is mijn creativiteit hét belangrijkste ingrediënt om voor jou een verrassende tekst op maat te schrijven. 

Minder meer van hetzelfde!

Anders dan anders en op jouw lijf geschreven!!

Bel of mail me en ik ga voor jou aan de slag!

Column Via Limburg

Ik ben er best een beetje trots op dat er met ingang van 5 augustus elke week een column van mij verschijnt in Via Limburg, de weekkkrant van dagblad De Limburger. 


De titel wordt “In en oet de sjtad”. Ik zal verhalen en beschouwingen op mijn “eigenwijze” wijze gaan schrijven over groot Roermond. Dus niet alleen de (binnen)stad maar ook de wijken en dorpen. Heb je ideeën voor onderwerpen? Laat maar komen!

Hoe je jouw medewerkers kunt verleiden om zélf te snijden in de kosten!

Stel je voor: de medewerkers gaan er zélf voor zorgen dat er in jouw bedrijf of organisatie in de kosten gesneden gaat worden

Stel je voor dat jij niet hoeft te bedenken hoe je dat kunt doen?

Ik ben al meer dan vijfentwintig jaar procesbegeleider in creatieve- en innovatie systematieken.

We gaan de medewerkers uitdagen, nee verleiden (met een interne PR campagne) om ideeën te bedenken die, laten we zeggen, 11% kostenbesparing opleveren. 

Van elk toepasbaar idee mogen ze, bijvoorbeeld, 1% zelf houden. Dat bepaal je natuurlijk zelf. Mijn ervaring heeft geleerd dat goed belonen dé trigger is om ideeën los te weken!

Daar kun je natuurlijk je eigen criteria aan vastplakken.

Ik zet met jullie de “megabrainstorm” op, ik begeleid de medewerkers en geeft sturing aan de commissie die de ideeën ontvangt. 

Natuurlijk zorgen we voor een goede communicatie over het verloop van het project.

Geloof me, je zult versteld staan hoeveel ideeën er op tafel komen!!!

Geef me een uur van je tijd en ik ga je haarfijn uit de doeken doen hoe ik jouw bedrijf of organisatie kan helpen.

Het spreekt voor zich dat we deze bedrijfsbrede brainstorm ook voor alle andere vraagstukken kunnen inzetten!!!

Mail sjra@sjraputs.nl

Bel 0621540864

Crisisoplossingen gevraagd?

Van een vraagteken naar een uitroepteken!

Elke keer als we in deze bizarre tijden naar het nieuws kijken, luisteren of lezen verschijnt er wel weer een bericht over dingen die NIET kunnen maar ook over dingen die bedacht zijn.

Ondernemers bedenken slimme oplossingen, niet ondernemers vinden manieren om bepaalde zaken tóch in te vullen. Briljant natuurlijk.

Maar komt u er niet uit en heeft u dringend behoefte aan oplossingen?
Bel of mail me dan vrijblijvend. 

Creatief denken is mijn vak en ik kan u heel zeker helpen om nieuwe ideeën naar boven te halen.

We kunnen nu samen snel, tegen een gunstig tarief, effectief naar oplossingen zoeken!

Blijf niet zitten met vraagtekens en vind met mij dat uitroepteken!!!

sjra@sjraputs.nl

0621540864

Online lessen creatief denken!!

We zijn aan huis gebonden en er komen allerlei nieuwe ideeën naar boven. We zijn creatief aan het denken… 

Maar wist je dat je creatief denken ook kunt leren? 

Sjra Puts is een ervaren creativiteitscoach en trainer. Al meer dan 25 jaar leert hij zijn cursisten de geheimen van het creatieve denkproces.

Sjra heeft samen met de “Prosultants” van Topchange (https://topchange.nl ) een online serie van zes lessen in creatief denken ontwikkeld.

Jij kunt dat nu ook leren. In zes lessen (in totaal ruim anderhalf uur) maak je kennis met de wereld van creatief denken. Je zult zien hoe zo’n proces opgebouwd is en welke ingrediënten nodig hebt om tot verrassende ideeën te komen.

We gaan het hebben over:

  • Je creatieve schoenmaat
  • Hoe stel je de juiste vraag?
  • Hoe bedenk je ideeën?
  • Alleen het beste idee telt!
  • Laat het idee groeien en bloeien!
  • Extra tools en technieken: de kers op de taart!

In bijgaande introductievideo neem ik je mee door het programma.

Ná die zes lessen hebben we voor de liefhebber nog een bonusles met speciale tools.

Dus blijf rustig zitten waar je zit en gebruik je tijd…..creatief!!!

De kosten bedragen € 25,- per aflevering en € 125,- voor de zes lessen in één keer. Prijs is inclusief BTW. Naast de lessen is er ook een mogelijkheid voor een online spreekuur via Zoom als daar behoefte aan is. 

Schrijf nu in via online@sjraputs.nl of info@topchange.nl  en ik help je graag verder!! Schrijf je naam, mailadres en telefoonnummer in jouw aanvraag.

“Prakkezere kump van erm luuj”

“Prakkezere kump van erm luuj” (iets bedenken komt van arme mensen) is een Limburgs gezegde dat stamt uit de crisistijd van de dertiger jaren toen mensen vaak iets moesten bedenken om letterlijk te overleven..

We moeten allemaal wat bedenken in deze crisistijd.
Ik denk dat er grote nood is aan creatieve oplossingen nu. 

En dáár kan ik bij helpen!
Ik kan mijn specialisme, creatieve denkprocessen
online voortzetten.

Hoe?

  • Ik werk momenteel met een super online brainstormtool die fantastisch is om met een groot of een klein team te gebruiken.

    Bedenk samen met een gemotiveerde groep nieuwe ideeën voor de uitdagingen die er nú voor u liggen.
    Dat kunnen we héél snel organiseren!!!

    Ik heb onlangs met een internationaal platform zelfs met meer dan 50 deelnemers via dit krachtig instrument gewerkt.
    Snel te begrijpen en een overzichtelijke uitkomst op basis van breed draagvlak.
    Deelnemers kunnen vanaf elke plek in de wereld (mits er een internetverbinding is) individueel deelnemen.
    Ik bereid de sessie met u voor, voer hem uit en rond hem af. Snel en zeer effectief. U krijgt vervolgens een overzicht van alle ideeën en hoe die door de deelnemers geprioriteerd zijn. In .doc, .xls. pdf of . csv
  • Ik kan helpen met kant en klare ideeën. Als ideeënkanon.
    Ik scoor zeer hoog in de “ideator” tests. Dat betekent dat ik met u snel een stortvloed aan ideeën bedenk.

De denktank Noord Zuid is een initatief dat we met zes ondernemers (allemaal “zwaargewichten” uit de wereld van creatieve denkprocessen) hebben neergezet. We vliegen (complexe) uitdagingen aan. U krijgt tientallen ideeën voor uw probleem. 
U krijgt vervolgens een overzicht van alle ideeën en hoe die door de deelnemers geprioriteerd zijn. In .doc, .xls. pdf of . csv
Like ons op https://www.facebook.com/NoordZuidDenktank/

  • Foursight.
    Dit online assessment geeft inzicht in de competenties van uw team. Moet u mensen ontslaan of aannemen? Weet dan wat u doet. Foursight geeft inzicht!!
    Zowel het assessment als de evaluatie kunnen volledig online plaatsvinden.
  • Ik kan uw online meeting via Zoom hosten en faciliteren.
  • Ik kan acties met u bedenken om creatief door deze crisis heen te komen.
  • Ik kan strategieën met u ontwikkelen en visies bdenken en vormgeven
  • Ik kan teksten voor u schrijven.

Toegepaste creatieve technieken gebruiken in combinatie met mijn multi inzetbare creatieve brein.
Return on investment gegarandeerd.

Omdat we tóch wát moeten maak ik zeer gunstige “crisisprijzen” natuurlijk.

Prakkezere doe je het beste samen.
Laten we samen gaan “prakkezere”!!

Laten we het er samen eens over hebben!

Morgen, donderdag 19 maart organiseer ik om 10.00 uur online via Zoom (een soort super Skype dus met beeld en geluid) een “crisisbijeenkomst”. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ik wil graag met jullie delen wat jullie ideeën zijn om deze crisis te doorstaan. Kunnen we zaken uitwisselen, kunnen we elkaar versterken of misschien wel samenwerken? 

Wil je meezitten aan de digitale tafel stuur me dan een bericht via sjra@sjraputs.nl

Je krijgt dan een link toegezonden. Als je die opent wordt je gevraagd een applicatie (Zoom dus) te installeren. Voor installeren hoef je overigens niets te doen. Gebeurt vanzelf. Voorwaarde is wel dat je niet in een (bedrijfs)netwerk zit. Die staan dat meestal niet toe.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kan op je PC, je laptop, je tablet of je smartphone. 

Voor de overzichtelijkheid maximaal tien personen. 

Zie ik je morgen?

Double challenge: fit to fit!

Gevraagd creatieve duizendpoot M/V

Stop de termen creatief en vacature eens samen in de Google zoekmachine.
Je kunt je voorstellen hoeveel vacatures daaruit komen.

Creativiteit als competentie is een containerbegrip geworden.

Ik vraag me af hoeveel HR managers, bedrijfseigenaren of afdelingshoofden zich realiseren wát ze eigenlijk vragen.

En áls u weet wat u vraagt hoe meet u dat dan? 

Daar komt nog een ander (vaak onzichtbaar!) probleem bij…
Weet u hoe de creatieve balans in een team is?

Dus: past de nieuwe medewerker bij het huidige creatieve profiel van het team, analoog aan de missie van dat team.
Heb je teveel (of te weinig) ideeënbedenkers, ontwikkelaars, doeners…

Een voetbalteam met alleen maar aanvallers zal geen succes worden..

Bedenk dat élk proces, ook in uw bedrijf, waar nieuwe ideeën bedacht moeten worden, om een meer of mindere creatieve aanpak vraagt. 

U moet dus écht wat voorwerk doen voor u vraagt om een medewerker met een creatieve houding. Wát wilt u precies???

Creative Brainworks kan met u die analyse en zonodig het sollicitatiegesprek begeleiden. Foursight is daarbij hét instrument. 

Foursight?
Grofweg kun je een creatief denkproces in vier fases opdelen: vraagverheldering, ideeëngeneratie, ontwikkeling en implementatie. 
Niet iedereen voelt zich in elk van deze vier fases als een vis in het water! Iedereen heeft zijn natuurlijke voorkeur. 

De een als ‘verhelderaar’ van vraagstukken, de ander als ideeënbedenker, een derde als ontwikkelaar en weer een ander doet niets liever dan dingen in gang zetten. In die natuurlijke voorkeur is iedereen dan ook op zijn best en bereikt hij of zij de hoogste resultaten. Het is dus eigenlijk je creatieve schoenmaat. Zo ben je en zo blijf je.

Foursight onderzoekt!

Op basis van dit gegeven heeft professor Gerard Puccio het Foursight beoordelingsinstrument ontworpen. Gerard Puccio Ph.D. is professor en chair van het Center for Studies in Creativity in Buffalo.
„FourSight” is een belangrijk beoordelingshulpmiddel, dat werd ontworpen om preferenties in het oplossen van kritieke en creatieve problemen voor individuen en groepen te onderzoeken en waar nodig te trainen.

Het 37 vragen omvattende onderzoek wordt gesteund door 50 jaar academisch onderzoek en ruim 25 jaar wetenschappelijke bevestiging. Duizenden cliënten uit het bedrijfsleven, onderwijs en non profit gebruiken FourSight om inzicht te krijgen in waar ze uitblinken en waar ze minder scoren in de vier verschillende fasen van het proces van creatief denken.

En nu, wat gaat u doen? Die vacaturetekst nog eens aanpassen?
Neem contact op via info@sjraputs.nl en wij gaan helpen om de allerbeste medewerker aan boord te krijgen!!!!

Begin bij het einde

Afgelopen week een klant mogen helpen bij… waarnemen.
Inderdaad, waarnemen. Hij dacht dat hij de kern van een probleem had benoemd maar het bleek toch echt anders in elkaar te steken. Hij had niet voldoende waargenomen

De klant had van zijn meerdere de opdracht gekregen een plan te schrijven voor een communicatietraject.

Hij was vooraan gestart en worstelde met het vervolg.

We hebben op mijn advies de zaak omgedraaid en zijn achteraan begonnen. Hoe ziet het eruit als het klaar is? Van daaruit zijn we gaan terug redeneren.

In de systematiek “Productive Thinking is dit een van de stappen: “What’s succes”. Je definieert je probleem als het geen probleem meer is.

De CEO van LEGO ® zei ooit dat je moet stoppen om met jezelf in vergadering te gaan. Begin gewoon te bouwen en zie wat er onder je handen groeit. Ook dat heb ik mijn klant aangeraden nadat we het einddoel hadden gevisualiseerd.

Hij belde me later in de middag enthousiast op en zei dat de brandstof die we in het plan hadden gestopt een revolutionaire “kickstarter” bleek te zijn voor een totaal andere aanpak van het probleem.

Job done, customer satisfied