Tweede golf

De tweede Coronagolf is een feit. Daar kunnen we niet omheen.

De ideeën die ondernemers in de vorige Coronagolf gebruikten zijn misschien nog wel actueel en dus bruikbaar.

Maar het kan zomaar zijn dat ook die kansen zijn opgedroogd.

Ik kan helpen. Natuurlijk met als basis mijn niet aflatende creativiteit maar daarnaast ook met online ondersteuning.

Het inmiddels superbeveiligde online videochat programma Zoom is als basis een fantastisch hulpmiddel om diverse sessies te doen. Daarnaast gebruik ik ook een online tool om (mega) brainstorms te begeleiden. 

We kunnen daarmee tijd -en plaatsonafhankelijk met groepen vragen verhelderen, brainstormen, indikken en concepten bouwen. Dus: op elke gewenste locatie kun je bijvoorbeeld in een tijdsbestek van een paar weken een brainstorm uitvoeren.

Ik ga graag met jou vrijblijvend een keer online om dat te laten zien. Dan kun je zelf bepalen of ik iets voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen.

Bel of mail me voor een gesprek. Schenken we zelf de koffie in 😉

Van buiten naar binnen

#creatiefdenken #coronacrisis #ideeën

Zeker in deze moeilijke tijden moeten we zaken vanuit een ander perspectief bekijken. Ik kan daarbij helpen. Waarnemen (van buiten naar binnen kijken), doelen stellen, brainstormen, ontwikkelen en implementeren.

Ook voor de kleine ondernemer!

Ik schrijf voor jou!

Naast het begeleiden van- en trainen in creatieve denkprocessen schrijf ik ook graag. 

Zoals je onlangs misschien hebt gelezen ga ik vanaf begin augustus elke week een column verzorgen in Via Limburg, de weekkrant van dagblad De Limburger.

Dat schrijven doe ik ook graag voor jouw bedrijf of organisatie!
  • Advertorials
  • Pay- off, Tagline of slogan
  • Reclameteksten
  • Productnamen
  • Marketingcampagnes bedenken en begeleiden
  • Storyboards voor reclamefilms
  • Maar ook jouw tekst voor een speciale gelegenheid. Dat kan een huwelijk, een jubileum, een uitvaart, een speech, een liedje of een gedicht zijn.

Natuurlijk is mijn creativiteit hét belangrijkste ingrediënt om voor jou een verrassende tekst op maat te schrijven. 

Minder meer van hetzelfde!

Anders dan anders en op jouw lijf geschreven!!

Bel of mail me en ik ga voor jou aan de slag!

Column Via Limburg

Ik ben er best een beetje trots op dat er met ingang van 5 augustus elke week een column van mij verschijnt in Via Limburg, de weekkkrant van dagblad De Limburger. 


De titel wordt “In en oet de sjtad”. Ik zal verhalen en beschouwingen op mijn “eigenwijze” wijze gaan schrijven over groot Roermond. Dus niet alleen de (binnen)stad maar ook de wijken en dorpen. Heb je ideeën voor onderwerpen? Laat maar komen!

Hoe je jouw medewerkers kunt verleiden om zélf te snijden in de kosten!

Stel je voor: de medewerkers gaan er zélf voor zorgen dat er in jouw bedrijf of organisatie in de kosten gesneden gaat worden

Stel je voor dat jij niet hoeft te bedenken hoe je dat kunt doen?

Ik ben al meer dan vijfentwintig jaar procesbegeleider in creatieve- en innovatie systematieken.

We gaan de medewerkers uitdagen, nee verleiden (met een interne PR campagne) om ideeën te bedenken die, laten we zeggen, 11% kostenbesparing opleveren. 

Van elk toepasbaar idee mogen ze, bijvoorbeeld, 1% zelf houden. Dat bepaal je natuurlijk zelf. Mijn ervaring heeft geleerd dat goed belonen dé trigger is om ideeën los te weken!

Daar kun je natuurlijk je eigen criteria aan vastplakken.

Ik zet met jullie de “megabrainstorm” op, ik begeleid de medewerkers en geeft sturing aan de commissie die de ideeën ontvangt. 

Natuurlijk zorgen we voor een goede communicatie over het verloop van het project.

Geloof me, je zult versteld staan hoeveel ideeën er op tafel komen!!!

Geef me een uur van je tijd en ik ga je haarfijn uit de doeken doen hoe ik jouw bedrijf of organisatie kan helpen.

Het spreekt voor zich dat we deze bedrijfsbrede brainstorm ook voor alle andere vraagstukken kunnen inzetten!!!

Mail sjra@sjraputs.nl

Bel 0621540864

Crisisoplossingen gevraagd?

Van een vraagteken naar een uitroepteken!

Elke keer als we in deze bizarre tijden naar het nieuws kijken, luisteren of lezen verschijnt er wel weer een bericht over dingen die NIET kunnen maar ook over dingen die bedacht zijn.

Ondernemers bedenken slimme oplossingen, niet ondernemers vinden manieren om bepaalde zaken tóch in te vullen. Briljant natuurlijk.

Maar komt u er niet uit en heeft u dringend behoefte aan oplossingen?
Bel of mail me dan vrijblijvend. 

Creatief denken is mijn vak en ik kan u heel zeker helpen om nieuwe ideeën naar boven te halen.

We kunnen nu samen snel, tegen een gunstig tarief, effectief naar oplossingen zoeken!

Blijf niet zitten met vraagtekens en vind met mij dat uitroepteken!!!

sjra@sjraputs.nl

0621540864

Online lessen creatief denken!!

We zijn aan huis gebonden en er komen allerlei nieuwe ideeën naar boven. We zijn creatief aan het denken… 

Maar wist je dat je creatief denken ook kunt leren? 

Sjra Puts is een ervaren creativiteitscoach en trainer. Al meer dan 25 jaar leert hij zijn cursisten de geheimen van het creatieve denkproces.

Sjra heeft samen met de “Prosultants” van Topchange (https://topchange.nl ) een online serie van zes lessen in creatief denken ontwikkeld.

Jij kunt dat nu ook leren. In zes lessen (in totaal ruim anderhalf uur) maak je kennis met de wereld van creatief denken. Je zult zien hoe zo’n proces opgebouwd is en welke ingrediënten nodig hebt om tot verrassende ideeën te komen.

We gaan het hebben over:

  • Je creatieve schoenmaat
  • Hoe stel je de juiste vraag?
  • Hoe bedenk je ideeën?
  • Alleen het beste idee telt!
  • Laat het idee groeien en bloeien!
  • Extra tools en technieken: de kers op de taart!

In bijgaande introductievideo neem ik je mee door het programma.

Ná die zes lessen hebben we voor de liefhebber nog een bonusles met speciale tools.

Dus blijf rustig zitten waar je zit en gebruik je tijd…..creatief!!!

De kosten bedragen € 25,- per aflevering en € 125,- voor de zes lessen in één keer. Prijs is inclusief BTW. Naast de lessen is er ook een mogelijkheid voor een online spreekuur via Zoom als daar behoefte aan is. 

Schrijf nu in via online@sjraputs.nl of info@topchange.nl  en ik help je graag verder!! Schrijf je naam, mailadres en telefoonnummer in jouw aanvraag.

“Prakkezere kump van erm luuj”

“Prakkezere kump van erm luuj” (iets bedenken komt van arme mensen) is een Limburgs gezegde dat stamt uit de crisistijd van de dertiger jaren toen mensen vaak iets moesten bedenken om letterlijk te overleven..

We moeten allemaal wat bedenken in deze crisistijd.
Ik denk dat er grote nood is aan creatieve oplossingen nu. 

En dáár kan ik bij helpen!
Ik kan mijn specialisme, creatieve denkprocessen
online voortzetten.

Hoe?

  • Ik werk momenteel met een super online brainstormtool die fantastisch is om met een groot of een klein team te gebruiken.

    Bedenk samen met een gemotiveerde groep nieuwe ideeën voor de uitdagingen die er nú voor u liggen.
    Dat kunnen we héél snel organiseren!!!

    Ik heb onlangs met een internationaal platform zelfs met meer dan 50 deelnemers via dit krachtig instrument gewerkt.
    Snel te begrijpen en een overzichtelijke uitkomst op basis van breed draagvlak.
    Deelnemers kunnen vanaf elke plek in de wereld (mits er een internetverbinding is) individueel deelnemen.
    Ik bereid de sessie met u voor, voer hem uit en rond hem af. Snel en zeer effectief. U krijgt vervolgens een overzicht van alle ideeën en hoe die door de deelnemers geprioriteerd zijn. In .doc, .xls. pdf of . csv
  • Ik kan helpen met kant en klare ideeën. Als ideeënkanon.
    Ik scoor zeer hoog in de “ideator” tests. Dat betekent dat ik met u snel een stortvloed aan ideeën bedenk.

De denktank Noord Zuid is een initatief dat we met zes ondernemers (allemaal “zwaargewichten” uit de wereld van creatieve denkprocessen) hebben neergezet. We vliegen (complexe) uitdagingen aan. U krijgt tientallen ideeën voor uw probleem. 
U krijgt vervolgens een overzicht van alle ideeën en hoe die door de deelnemers geprioriteerd zijn. In .doc, .xls. pdf of . csv
Like ons op https://www.facebook.com/NoordZuidDenktank/

  • Foursight.
    Dit online assessment geeft inzicht in de competenties van uw team. Moet u mensen ontslaan of aannemen? Weet dan wat u doet. Foursight geeft inzicht!!
    Zowel het assessment als de evaluatie kunnen volledig online plaatsvinden.
  • Ik kan uw online meeting via Zoom hosten en faciliteren.
  • Ik kan acties met u bedenken om creatief door deze crisis heen te komen.
  • Ik kan strategieën met u ontwikkelen en visies bdenken en vormgeven
  • Ik kan teksten voor u schrijven.

Toegepaste creatieve technieken gebruiken in combinatie met mijn multi inzetbare creatieve brein.
Return on investment gegarandeerd.

Omdat we tóch wát moeten maak ik zeer gunstige “crisisprijzen” natuurlijk.

Prakkezere doe je het beste samen.
Laten we samen gaan “prakkezere”!!

Laten we het er samen eens over hebben!

Morgen, donderdag 19 maart organiseer ik om 10.00 uur online via Zoom (een soort super Skype dus met beeld en geluid) een “crisisbijeenkomst”. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ik wil graag met jullie delen wat jullie ideeën zijn om deze crisis te doorstaan. Kunnen we zaken uitwisselen, kunnen we elkaar versterken of misschien wel samenwerken? 

Wil je meezitten aan de digitale tafel stuur me dan een bericht via sjra@sjraputs.nl

Je krijgt dan een link toegezonden. Als je die opent wordt je gevraagd een applicatie (Zoom dus) te installeren. Voor installeren hoef je overigens niets te doen. Gebeurt vanzelf. Voorwaarde is wel dat je niet in een (bedrijfs)netwerk zit. Die staan dat meestal niet toe.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kan op je PC, je laptop, je tablet of je smartphone. 

Voor de overzichtelijkheid maximaal tien personen. 

Zie ik je morgen?

Double challenge: fit to fit!

Gevraagd creatieve duizendpoot M/V

Stop de termen creatief en vacature eens samen in de Google zoekmachine.
Je kunt je voorstellen hoeveel vacatures daaruit komen.

Creativiteit als competentie is een containerbegrip geworden.

Ik vraag me af hoeveel HR managers, bedrijfseigenaren of afdelingshoofden zich realiseren wát ze eigenlijk vragen.

En áls u weet wat u vraagt hoe meet u dat dan? 

Daar komt nog een ander (vaak onzichtbaar!) probleem bij…
Weet u hoe de creatieve balans in een team is?

Dus: past de nieuwe medewerker bij het huidige creatieve profiel van het team, analoog aan de missie van dat team.
Heb je teveel (of te weinig) ideeënbedenkers, ontwikkelaars, doeners…

Een voetbalteam met alleen maar aanvallers zal geen succes worden..

Bedenk dat élk proces, ook in uw bedrijf, waar nieuwe ideeën bedacht moeten worden, om een meer of mindere creatieve aanpak vraagt. 

U moet dus écht wat voorwerk doen voor u vraagt om een medewerker met een creatieve houding. Wát wilt u precies???

Creative Brainworks kan met u die analyse en zonodig het sollicitatiegesprek begeleiden. Foursight is daarbij hét instrument. 

Foursight?
Grofweg kun je een creatief denkproces in vier fases opdelen: vraagverheldering, ideeëngeneratie, ontwikkeling en implementatie. 
Niet iedereen voelt zich in elk van deze vier fases als een vis in het water! Iedereen heeft zijn natuurlijke voorkeur. 

De een als ‘verhelderaar’ van vraagstukken, de ander als ideeënbedenker, een derde als ontwikkelaar en weer een ander doet niets liever dan dingen in gang zetten. In die natuurlijke voorkeur is iedereen dan ook op zijn best en bereikt hij of zij de hoogste resultaten. Het is dus eigenlijk je creatieve schoenmaat. Zo ben je en zo blijf je.

Foursight onderzoekt!

Op basis van dit gegeven heeft professor Gerard Puccio het Foursight beoordelingsinstrument ontworpen. Gerard Puccio Ph.D. is professor en chair van het Center for Studies in Creativity in Buffalo.
„FourSight” is een belangrijk beoordelingshulpmiddel, dat werd ontworpen om preferenties in het oplossen van kritieke en creatieve problemen voor individuen en groepen te onderzoeken en waar nodig te trainen.

Het 37 vragen omvattende onderzoek wordt gesteund door 50 jaar academisch onderzoek en ruim 25 jaar wetenschappelijke bevestiging. Duizenden cliënten uit het bedrijfsleven, onderwijs en non profit gebruiken FourSight om inzicht te krijgen in waar ze uitblinken en waar ze minder scoren in de vier verschillende fasen van het proces van creatief denken.

En nu, wat gaat u doen? Die vacaturetekst nog eens aanpassen?
Neem contact op via info@sjraputs.nl en wij gaan helpen om de allerbeste medewerker aan boord te krijgen!!!!

Begin bij het einde

Afgelopen week een klant mogen helpen bij… waarnemen.
Inderdaad, waarnemen. Hij dacht dat hij de kern van een probleem had benoemd maar het bleek toch echt anders in elkaar te steken. Hij had niet voldoende waargenomen

De klant had van zijn meerdere de opdracht gekregen een plan te schrijven voor een communicatietraject.

Hij was vooraan gestart en worstelde met het vervolg.

We hebben op mijn advies de zaak omgedraaid en zijn achteraan begonnen. Hoe ziet het eruit als het klaar is? Van daaruit zijn we gaan terug redeneren.

In de systematiek “Productive Thinking is dit een van de stappen: “What’s succes”. Je definieert je probleem als het geen probleem meer is.

De CEO van LEGO ® zei ooit dat je moet stoppen om met jezelf in vergadering te gaan. Begin gewoon te bouwen en zie wat er onder je handen groeit. Ook dat heb ik mijn klant aangeraden nadat we het einddoel hadden gevisualiseerd.

Hij belde me later in de middag enthousiast op en zei dat de brandstof die we in het plan hadden gestopt een revolutionaire “kickstarter” bleek te zijn voor een totaal andere aanpak van het probleem.

Job done, customer satisfied

Eerst creativiteit, dan innovatie!

Ik word soms een beetje moe van het zoeken naar of het ontwikkelen van de nieuwste, beste en meest geavanceerde tool voor ideeën. Nieuwe spectaculaire gereedschappen zijn fascinerend maar het is overweldigend.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Mijn nieuwe boodschap, maar eigenlijk een oeroude, over innovatie is: “ Ga eerst terug naar de basis en dat betekent de vonk van dit alles, creativiteit”. 

Zonder een creatieve cultuur bouw je innovatie op een hoop zand.

Door creativiteit te activeren, helpen facilitators zoals ik anderen om te innoveren, met behulp van geavanceerde frameworks en tools. 

Maar zonder creatieve cultuur zullen geavanceerde tools waarschijnlijk falen. 

Als u en uw team geen organische, natuurlijke toegang hebben tot creatief denken, zijn tools als Scrum, Agile en Design Thinking lege hulzen.

Het is geen creativiteit EN innovatie. Creativiteit IS innovatie.

Ik ben nu bijna 30 jaar actief in de processen van creatief denken en innovatiewerk. 

Ik heb de literatuur, theorie, kaders, strategie, denkinstrumenten, facilitering, beoordelingen, onderzoek, projectmanagement, teamdynamiek bestudeerd. Het is allemaal handig, maar je kunt het overzicht verliezen; het gereedschap mag niet belangrijker zijn dan het doel . Dus waar begin je?

Ik vergeet bijna dat innovatie voor sommige jonge professionals een geheel nieuwe uitdaging is. Het lijkt soms een ontmoedigende berg om te beklimmen. Van de andere kant kunnen oude rotten in het vak ook worden belemmerd door uitdagingen! 

Er wordt mij vaak gevraagd wat de meest essentiële sleutel tot innovatie is? Wat is dat “éne ding”? Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat het, zoals met alles wat ingewikkeld is, nooit één ding is. Zo ook met innovatievraagstukken, er zijn veel dingen tegelijk.

Maar als er één ding te benoemen is, is het wel creativiteit. Opzettelijk toegepaste, gestuurde, in het proces ingebouwde creativiteit.

Laten we het hebben over creativiteit.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Creativiteit wordt op grote schaal verkeerd begrepen.

Allereerst kan creativiteit het beste worden gedefinieerd als iets nieuws dat nuttig is. Let op het woord ‘nuttig’. 

Innovatie is een specifieker ‘nieuws dat nuttig is’, wat een meetbaarder, definitiever, geïmplementeerd resultaat impliceert. Innovatie is volgens het woordenboek een ‘nieuwe methode, idee of product’. Naar mijn mening is die definitie een andere manier om ‘nieuwheid die nuttig is’ te zeggen. Creativiteit en innovatie zijn twee labels voor dezelfde soort menselijke activiteit: problemen oplossen .

Innovatie vindt niet plaats zonder creatief denken. We willen allemaal innovatie. Nuttige nieuwe dingen verbeteren levens en organisaties. Wat we geneigd zijn te weerstaan zijn de creativiteit stimulerende gewoonten, gedragingen en overtuigingen die ons hélpen nuttige nieuwe dingen te ontwikkelen.

Wat is creativiteit NIET?

Creativiteit is niet alleen zelfexpressie, het is gerichte zelfexpressie, met een resultaat of output.

Creativiteit wordt algemeen gezien als een wollig ding maar het komt vrij dicht bij de essentie van de mensheid. Creativiteit staat in de kern dichter bij overleven dan je denkt. Het Limburgse spreekwoord “Prakkezere kump van erm luuj” (iets bedenken komt van arme lieden) zegt dat met zoveel woorden.

Creativiteit is geen artistiek talent, maar artistiek talent en kunstzinnige hulpmiddelen en denkrichtingen zijn nuttig bij het creatief oplossen van problemen.

Creativiteit vereist geen hoog IQ, maar een hoog IQ en materiedeskundigheid zijn zeer nuttig bij het oplossen van creatieve problemen. 

Gemiddelde mensen maken elke dag geweldige dingen. Een gemiddeld IQ is geen excuus om niet te creëren. Volharding wint vaak.

Creativiteit kan worden getraind op veel verschillende manieren. 

Mensen kunnen worden getraind in creatieve denktechnieken, creatief gedrag en gestructureerde creatieve probleemoplossing. En ja, dat omvat brainstormen, maar nog belangrijker, het verhelderen van problemen. Het is een intensief proces maar ieder individu (of groep) kan zijn creatieve effectiviteit verbeteren.

Wat gebeurt er met creativiteit op het werk?

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Het is de oude 80/20 regel. In mijn ervaring is het de kleinere groep die creativiteit uitvoert en grote resultaten behaalt. Tachtig procent moddert mee door.

Er zijn getalenteerde mensen die van nature creatief zijn. Ze brengen creativiteit in hun werk, ze uiten het, en zelfs als ze er nooit over nadenken, verschijnt het en levert het iets op. Hun creatief denken lost complexe problemen op. Het spreekt vanzelf dat een betere toegang tot creatief denken meer opgeloste problemen, meer oplossingen en meer innovatie betekent. 

Wanneer een cultuur creatieve zelfexpressie ondersteunt, leggen ze de basisprincipes voor innovatie vast. 

Laten we deze getalenteerde mensen en organisaties de 20 procent actief creatieven noemen.

Er zijn andere getalenteerde mensen die het contact met hun creativiteit hebben verloren. Ze worden overdonderd door hun meerderen om het vooral onder de pet te houden. 

Veel organisatieculturen zijn allergisch voor creativiteit (er is een continuüm) en als dat gebeurt, gebeurt er dus niets meer.

Creativiteit wordt niet (goed) toegepast bij complexe problemen, geweldige ideeën worden niet ontwikkeld, problemen worden niet opgelost en oplossingen worden niet geleverd. Laten we dat gedeelte de tachtig procent van de passief creatieven noemen.

Gecultiveerde creativiteit versnelt innovatie

Ik geloof in innovatiemethoden en kaders, ik leer ze, ik gebruik ze. Maar ze werken het beste in de vruchtbare bodem van gestimuleerde en getrainde creativiteit. Het ontwikkelen van een creatieve cultuur begint met training in creatief gedrag en in gestructureerde creatieve probleemoplossing. 

Innovatietraining moet komen NA de creativiteitstraining en wanneer creatieve cultuurprincipes zijn ingevoerd.

Laten we samen beginnen, terug naar de basis. 

Innovatie is goed maar het is het verzilveren van creativiteit.Dit rapporteren

Mag ik u voorstellen: Idea Daisy!

Idea Daisy brengt de ideeënstroom op gang!!

Gouden ideeën liggen op de werkvloer. De handen dichtbij het werk worden gestuurd door de ogen en de hersens dichtbij het werk. Die mens, dichtbij het werk, ziet meer dan de mens die er verder vanaf staat. De kunst is om van daaruit ideeënstromen op te roepen, te katalyseren en te sturen. Om medewerkers een reden te geven met hun ideeën naar voren te komen. Oprechte aandacht voor de medewerker én zijn ideeën!

De ervaring leert dat de traditionele brievenbus die op de gang dienstdeed als ideeënbus nooit heeft gewerkt. Afstoffen en één keer per jaar omschudden en weggooien. Dat was vaak de realiteit.
Reden dat mensen geen ideeën aandroegen was dat ze wisten dat die nergens zouden landen.

Bijna iedereen die dit leest kent het fenomeen ideeënbus. 
En heel erg veel mensen onder ons kennen ook de vaak povere opbrengsten die hier uitkomen. Doodzonde!!!

Maar nu is er een ferme dame die dit probleem oplost: Idea Daisy!

In samenwerking met MABS 4.0 hebben we een applicatie ontwikkeld. Een online ideeënbus waar uw medewerkers gemakkelijk ideeën kwijt kunnen en er een enorme interactie ontstaat. Het zal bruisen van creativiteit en dat leidt natuurlijk tot innovatie!
We faciliteren daarbij het creëren van een creatieve en innovatieve cultuur.

Idea Daisy is een applicatie met een structuur die transparant, werkbaar en resultaatgericht is. Een systeem dat helder is, enthousiasmeert, steeds blijft bewegen en zorgt voor een return on investment. 

De applicatie is op desktop, smartphone en tablet te gebruiken. Zeer laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk. Naast “wilde” ideeën kunnen vanzelfsprekend ook speciale thema’s waar ideeën voor nodig zijn ingericht worden.


We bouwen samen met u een fysiek systeem en een creatieve denkcultuur rondom ideeënstromen. 
We maken het transparant, we belonen, vragen en geven commitment, aandacht en vertrouwen.
Uw inspanningen zullen worden beloond met een rijke stroom aan ideeën en oplossingen. U bouwt aan een creatieve organisatie!

Idea Daisy is een online applicatie die uw organisatie niet hoeft te kopen. U betaalt per licentie.

We komen graag laten zien wat Idea Daisy allemaal in huis heeft!!!

Er zit méér in dan u denkt!!!

Bill Gates zei ooit dat hij altijd een “luie” persoon zou inhuren om moeilijk werk te doen bij Microsoft. Waarom? “Omdat een luie persoon een gemakkelijke manier zal vinden om het te doen.”

Wij zijn geneigd om medewerkers aan te trekken en ze vervolgens te laten werken analoog aan onze eigen gewoontes, werkwijzen en inzichten.

Wanneer heeft u het lef gehad om medewerkers vrij baan te geven om hun eigen creativiteit de vrije loop te laten?

Sterker nog: wanneer heeft u voor de laatste keer iets voor de eerste keer gedaan?

Bang voor risico’s? Kan ik begrijpen.

Creative Brainworks kan de creatieve leeuw in uw medewerkers bevrijden en hem gestructureerd alle ouderwetse patronen laten verslinden

In een constructieve training gaan we aan de slag met bedrijfsgerelateerde onderwerpen. 

Van vraagverheldering tot en met implementatie (en dat gaat dus écht helemaal voorbij aan alléén maar gele briefjes plakken….)

Geef uw medewerkers, nee de creativiteit van uw medewerkers, de ruimte.


Laat Sjra Puts u helpen om het beste in uw mensen naar boven te halen.

U kunt er alleen maar mee winnen

Inteamiteit

Een teamdag moet leuk zijn. Maar u wilt uw dure medewerkers wél met meer naar huis laten komen dan waarmee ze vertrokken. Sjra Puts Creative Brainworks zorgt ervoor.

In een dynamische dag worden op een leuke, afwisselende en interactieve manier uw doelen gehaald. Vanzelfsprekend bespreken we vooraf wat die doelen voor u zijn. 

Laten we eens beginnen met een aantal mogelijke en waarschijnlijke uitkomsten die allemaal te maken hebben met vertrouwen en “inteamiteit”:

  • Uw teamleden weten op basis van de Foursight test van elkaar hoe hun creatieve DNA eruitziet. Een eerste stap naar “inteamiteit”
  • Er is commitment gegeven aan een toekomstperspectief
  • Er zijn afspraken gemaakt over wie wat gaat doen en wie verantwoordelijkheid draagt
  • Mensen hebben ervaren dat het veilig is om je kwetsbaar op te stellen
  • Er is een basis voor vergroot vertrouwen gelegd
  • De teamleden zijn op een heel andere wijze een dag met elkaar “aan het werk” gegaan

Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n dag er voor u uit zou kunnen zien.

Primaire doelen (aanpasbaar aan uw wensen)

  • Inzicht in elkaar en elkaars werkzaamheden leidend tot respect en begrip (elkaars “eigenaardigheden”) 
  • Aandachtspunt vertrouwen 
  • Aandachtspunt elkaar ondersteunen (collaboratie) 
  • Aandachtspunt commitment 
  • Aandachtspunt accountability (aanspreken op ongewenst gedrag)
  • Onderzoek naar (interactie)mogelijkheden binnen het team 
  • Beeld bepalen voor de toekomst: aandachtspunt targets, gedeelde visie toekomst 
  • Handvaten die helpen om bovenstaand te ondersteunen 

Het zou goed zou zijn om met behulp van de Foursight tool inzicht te krijgen in de natuurlijke voorkeuren van de diverse teamleden. Dát zijn immers vaste waarden die je wel kunt conditioneren (indien dat wenselijk zou zijn) maar nooit kunt veranderen. Je zult met die natuurlijke voorkeuren op enig moment rekening moeten houden. 

Een (vaak onzichtbaar!) probleem is dat het team in disbalans is. In creatieve disbalans! Bedenk dat élk proces, ook in uw organisatie, waar nieuwe ideeën bedacht moeten worden, om een meer of mindere creatieve aanpak vraagt.  

Grofweg kun je een creatief denkproces in vier fases opdelen: vraagverheldering, ideeëngeneratie, ontwikkeling en implementatie. Niet iedereen voelt zich in elk van deze vier fases als een vis in het water! Iedereen heeft zijn natuurlijke voorkeur. De een als ‘verhelderaar’ van vraagstukken, de ander als ideeënbedenker, een derde als ontwikkelaar en weer een ander doet niets liever dan dingen in gang zetten.  

In die natuurlijke voorkeur is iedereen dan ook op zijn best en bereikt hij of zij de hoogste resultaten. 

Foursight is een online test en de evaluatie zal, een half uur per medewerker, op locatie of eventueel via Zoom (online) kunnen plaatsvinden. 

Programmavoorstel 

  • Voor we starten zal de ‘oogstmand” geïntroduceerd worden: een flip over vel waar de teamleden gedurende de hele dag ideeën, vragen en/ of acties kunnen plaatsen met behulp van post- its 
  • Op basis van de profielen die uit de Foursight test gekomen zijn gaan we (indien relevant) groepjes maken waarbij zoveel mogelijk gelijke profielen bij elkaar worden geplaatst. De groepen krijgen een eenvoudige opdracht en de resultaten laten exact zien waarom wie wat doet. Dat is niet alleen erg herkenbaar (en vaak hilarisch) maar het geeft ook aanleiding voor een prima insight reflectie die ons iets van de ander leert. Een onmisbaar ingrediënt bij de opbouw van vertrouwen. Attentiepunten vertrouwen, commitment, accountability en targets komen hierbij sterk naar voren. 
  • Er wordt uitleg gegeven over de modellen van Tuckman en Lencione. Dit zijn modellen waarmee de groep inzicht krijgt in wat teams op een bepaald moment doormaken. Het gaat over vertrouwen, desoriëntatie, commitment etc. Deze modellen worden naast elkaar gebruikt en geven inzicht in de fase waarin de teamontwikkeling zich begeeft. Er zal een dialoog ontstaan waarbij ook weer duidelijk wordt hoe teamleden de situatie beoordelen maar ook wat er nodig is om stappen vooruit te maken. 
  • Met de wijsheid die we nu al op zak hebben gaan we een teamspel “ Toxic waste” spelen. Hierbij krijgt de groep een opdracht en we zullen zien wie het voortouw neemt, wie zich laat “overrulen” etc.  Daarna feedback en dialoog. Attentie voor de oogstmand! 
  • We hebben in de voorbereidingsfase een doel gedefinieerd van hoe het team in 2020 gestalte zou moeten krijgen. Dit gegeven gaan we meenemen in de LEGO® SERIOUS PLAY® sessie. Deze wordt zorgvuldig vanaf de basis opgebouwd. De LEGO® SERIOUS PLAY® sessie wordt dan ook vooraf op maat gemaakt. 
  • De sessie wordt, als het landschap uit de verschillende componenten is opgebouwd gefilmd, ge- edit en aan u toegezonden. We zullen in een apart dagdeel in een zogenaamde “verzilveringssessie” de aanduidingen, voorstellen en actiepunten in de LEGO® SERIOUS PLAY® sessie omzetten in een PDCA (Plan Do Check Act) cyclus.  
  • Op het einde van de dag zal de oogstmand bekeken worden en worden afspraken gemaakt wie de follow up van wat gaat verzorgen. 

Uitkomsten

  • Uw teamleden weten op basis van de Foursight test van elkaar hoe hun creatieve DNA eruitziet
  • Er is commitment gegeven aan een toekomstperspectief
  • Er zijn afspraken gemaakt over wie wat gaat doen en wie verantwoordelijkheid draagt
  • Mensen hebben ervaren dat het veilig is om je kwetsbaar op te stellen
  • Er is een basis voor vergroot vertrouwen gelegd
  • De teamleden zijn op een heel andere wijze een dag met elkaar “aan het werk” gegaan
  • Er is een stevige basis gelegd voor “inteamiteit”

Waarom innovatietraining?

Innovatietraining verbetert innovatieresultaten. Dat is een bewezen feit. 

Het is de voeding die uw teams nodig hebben om te groeien. 

Met training wordt de creativiteit verbeterd, wordt het innovatieproces versneld en worden de resultaten naar voren getrokken. 

Zelfs supergemotiveerde high performance teams falen vaak omdat ze de tools niet kennen.

Die gereedschappen zouden hen helpen barrières te doorbreken en dus doorbraken te bereiken.

Investeer in onze bewezen trainingsaanbieding voor het einde van het jaar (voor levering vóór of na het nieuwe jaar).  We vertellen u in een gesprek graag meer over onze spectaculaire eindejaarsaanbieding!!

Er zijn misschien nog trainingseuro’s over van 2019, of voor de planning van 2020

Tweedaagse creatief denken met als basis het  Creative Problem Solving (CPS, Osborn-Parnes-model) en Productive Thinking model

Dit is een zeer interactieve, hands-on workshop die deelnemers instrueert in het Creative Problem Solving (CPS, Osborn-Parnes model) en Tim Hurson’s Productive Thinking.

De training neemt de deelnemer mee in de basisprincipes van creatief en innovatief denken. Deelnemers werken door en leren een klassiek kader, een opzettelijke creativiteitsmethode met behulp van een case study en hun eigen zakelijke uitdagingen. CPS en PD zijn bewezen raamwerken en solide bouwstenen voor innovatieprogramma’s. De training verbetert zowel individuele als teamcapaciteit om:

  • Een meer geschikte objectieve setting te bereiken
  • Effectiever onderzoek en uitdagingonderzoek te doen
  • Inzichtelijker probleembenadering /  framing en reframing
  • Baanbrekende ideeën te genereren met behulp van geavanceerde tools en technieken
  • Gerichte oplossingontwikkeling en verbetering te realiseren
  • Effectievere en dynamische actieplanning te maken

Klanten koppelen deze cursus vaak achteraf aan een real-world ideationsessie. Optioneel kunnen klanten deze workshop koppelen aan de Foursight Assessment tool die extra inzicht geeft in de creatieve denkstijl, sterke en zwakke punten van elke deelnemer.

Stuur een mail voor meer informatie of een gesprek naar Sjra@sjraputs.nl

Uw event staat of valt met…

Een dagvoorzitter met input én output!

Een dagvoorzitter kan uw evenement maken of breken.

Een dagvoorzitterschap bij uw symposium, vergadering of bijeenkomst wordt door Sjra Puts zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd.

Tijdens de intake starten we met de verheldering van de probleemstelling. We gebruiken degelijke tools om tot de kern van uw gewenste uitkomst te komen. Op deze manier maken we de reden en analoog daaraan het doel van de bijeenkomst helder. We gaan terugrekenen om helder te krijgen wat we nodig hebben om dat doel te bereiken.

Mijn vraag aan u is dan ook altijd: ” Als we het licht uitdoen, wat moet er dan gebeurd zijn om u met een tevreden gevoel op uw event te laten terugkijken”.
Als dat doel goed is gefocust zal Sjra samen met het publiek en een eventueel forum de bijeenkomst professioneel, soepel, ad-rem en effectief leiden en met u de bühneregie voeren. Sjra is de waakhond van de regie maar ook degene die vanuit zijn dagvoorzitterspositie waarneemt wat u én het publiek nodig heeft.

Met inzet van creativiteit, een gezond onderbouwde, kritische blik en gevoel voor flexibiliteit en waar gepast een kwinkslag krijgt uw symposium in elk geval een andere kleur dan grijs.