Storming breakfast

Voor veel bedrijven en organisaties is creatief denken, of brainstormen in de volksmond, niet de hoogste prioriteit. Kost tijd, kost geld, levert niks op…

“Helaas” voeg ik daar natuurlijk snel aan toe want ík weet dat je de creatieve slagkracht van een bedrijf met de factor 30 kunt vermenigvuldigen door het goed toepassen van systemen voor creatief denken.

Om u nou toch eens te laten kennismaken met creatief denken daag ik u uit om samen met mij en uw medewerkers of een selectie daaruit een “storming breakfast” te organiseren. Gewoon binnen de muren van uw eigen bedrijf of organisatie. Iedereen is ’s morgens lekker fris dus de ideeën knallen tegen de muren aan!

Dat ene knelpunt waar u al tijden tegenaan loopt gaan we gewoon in alle vroegte bij de kop pakken!

Of we dat nu doen met traditionele brainstorms, vergevorderde technieken, LEGO® SERIOUS PLAY®, dat zien we wel.

Een Chinees gezegde luidt: ‘ Het maakt de berg niet uit van welke kant hij beklommen wordt”

We zetten in wat we nodig hebben, niet meer en niet minder.

Hoe gaan we dat aanpakken?

We selecteren een groep, zoeken een onderwerp en passen er een geschikte methode bij aan. We proberen in zo’n anderhalf tot twee uur of we zoveel mogelijk stappen kunnen maken. Van dat laatste ben ik wel overtuigd. Alleen u misschien nog niet….

Gaan we samen out of the (breakfast)box?

Stuur een mail naar info@sjraputs.nl

Mensen vragen me vaak om een tekst te schrijven omdat ze weten dat ik altijd een creatieve ingeving heb om hun gedachten te vertalen.

Een gedicht, een speech, een toespraak of zelfs een toast. Niet iedereen schudt dat zomaar uit zijn of haar mouw.

Een uitvaart, een huwelijksceremonie, een jubileum, een jaarrede…

Op de nieuwe pagina van mijn website kunt u lezen wat ik doe en hoe ik dat doe.

Mocht u me nodig hebben stuur een mail naar info@sjraputs.nl  .

We spreken dan precies af wat u krijgt op basis van uw wensen.

Klik op onderstaand plaatje om direct naar de nieuwe pagina te gaan. Onderin vindt u daar een link naar en paar korte voorbeelden

Altijd wel een idee paraat!

U weet dat ik met mijn bedrijf ,Creative Brainworks, bedrijven faciliteer in creatieve denkprocessen én dat ik trainingen verzorg waarbij ik uw bedrijf/organisatie help om zélf aan de slag te gaan met innovatietrajecten.

Maar u kunt ook gebruik maken van mijn competentie als onuitputtelijke ideeënbedenker. Een ideeënkanon als het ware. Dat kan altijd op zeer korte termijn.

Hoge scores in diverse testen (Foursight, KAI: The Kirton Adaption-Innovation Inventory ) maar vooral de praktijk wijst uit dat ik nooit om een idee verlegen zit.

Als we samen ervoor gaan zitten kómen de ideeën. Dát is heel zeker!

Het is belangrijk dat we samen een goed verwachtingenpatroon afspreken én dat u er met een open mind instapt.

Heeft u geen idée of het werkt? Ik wel. Maak een afspraak en laten we het kruit voor het kanon laden!

En dan…..boem!!

Er is, door Jan en alleman, veel geschreven en gezegd over creatieve denkprocessen. Helaas is er onder de deskundigen veel kaf tussen het koren.

Op de eerste plaats vind ik het belangrijk dát u zich bezighoudt met creatieve denkprocessen omdat ze uw bedrijf, organisatie naar een hoger innovatief niveau brengen.

En als u dat dan doet, doe het dan met echte professionals die van de hoed en de rand weten en maatwerk kunnen leveren voor uw innovatiebehoefte.

Van alles wat geschreven en gezegd is over deze systematieken zijn twee vragen in de basis het allerbelangrijkste.

Als u de antwoorden op deze vragen elke dag, bij alles wat u doet, invult bent u op een geweldige manier creatief bezig.

What if? How else? Dát zijn de vragen.

Stel je eens voor dat, wat we nu doen, niet zouden doen? Hoe zouden we dat anders kunnen doen? Bedenk zoveel mogelijk alternatieven en stop niet bij de eerste tien. Daarna worden ze pas écht interessant!

Bijgaand plaatje (with kind permission of https://www.sadanduseless.com/dirds/) laat een vogel met een hondenhoofd zien. Of een hond  met een vogellijfje.

Professor Roger de Bruijn (grondlegger van het creatieve denken in de Benelux) vertelde wel eens van een kruising tussen een waakhond en een giraffe (de blafgiraffe) die goed over de schutting kan kijken en zo de inbrekers kan verjagen.

Natuurlijk een hilarisch idee.

Maar als je dat knettergekke idee gaat terugbrengen naar de werkelijkheid (we noemen dit in creatieve processen  “Force to fit”) dan zou je een afschrikwekkend apparaat kunnen  bedenken dat omhoog komt op het moment dat er beweging vlakbij je tuinmuur is. Of een camera die zich naar het geluid richt.

Feit is dat we onderdelen van processen, producten, diensten onder de loep kunnen nemen en ze onder dat creatieve vergrootglas kunnen veranderen. Transformeren.

Ook bij uw organisatie zijn effectiviteitsslagen te maken die naar innovatie leiden.

Misschien vinden we nog wel een vogelhond. Of een hondvogel..

Maak een afspraak sjra@sjraputs.nl  of bel 06-21540864

In de platenindustrie tijdens de “roaring” sixties en seventies stond elke dag wel weer een nieuw bandje of artiest op de stoep van  de producers.

Good old Frank Zappa beschrijft de no nonsens attitude van de platenbazen toen (“Come on give it a go, if it doesn’t sell we’ll take it out) maar ook wat er gebeurde toen er jonge executives  “met verstand van zaken” aan het roer kwamen.

In brainstormprocessen zien we vaak hetzelfde. Als ideeën gelijk worden beoordeeld (lees: veroordeeld) met het “verstand”, sneuvelen ze in de eerste ronde op basis van “argumenten”

In de systematieken die ik gebruik geven we ideeën ruim baan, een kans, we geven ze licht, lucht en een beetje mest zodat ze kunnen uitgroeien tot kanjers van visies, plannen, producten of procesaanpassingen.

Luister in onderstaand filmpje naar Zappa (klik op de foto) en breng het terug naar uw eigen omgeving. Ik denk dat u dingen gaat herkennen…

Brainstormen volgens Osborn

We gebruiken de term brainstormen te pas en te onpas. Er zijn maar weinig mensen die weten hoe je een brainstorm volgens de “regels” uitvoert.

Alex Osborn is de uitvinder van het brainstormen en daarop volgend, samen met professor Sidney Parnes, van CPS: Creative Problem SoLving

CPS is de moeder van alle (hedendaagse) creatieve denktechnieken en daarmee is Osborn de grondlegger van een creatieve revolutie.

Lees in onderstaand artikel over de geschiedenis van Osborn. Klik op het plaatje om het artikel te openen. Met dank aan Hamilton college.

Wilt u trouwens weten hoe je een brainstorm “by the book” uitvoert? Laat het weten en we helpen u!

.

Zullen we samen eens wat onderzoeken?

Ok, loopt u eens naar de gang naast de afdeling HRM of P&O, of misschien wel bij de welkomstbalie van uw bedrijf of organisatie. Staat of hangt daar zo’n brievenbus met het opschrift “Ideeënbus”? Tien tegen één dat hij daar al jaren ongebruikt staat te verpieteren…

FB4 en Creative Brainworks: boost naar innovatie

Lars Pacbier van FB4 (https://www.fb4.nl) en Sjra Puts van Creative Brainworks (www.sjraputs.nl) hebben de handen in elkaar geslagen om binnen uw bedrijf met een digitale variant van die oude brievenbus een stroom van nieuwe ideeën te laten ontstaan en ze tot volle groei in uw organisatie te brengen!

Wij begeleiden uw mensen, installeren een innovatieplatform en zorgen ervoor dat er een creatief en innovatief DNA binnen uw bedrijf ontstaat. Lees hieronder hoe wij dat creatieve DNA in uw bedrijf kunnen implementeren!

Brievenbus op de gang

Gouden ideeën liggen op de werkvloer. De handen dichtbij het werk worden gestuurd door de ogen en de hersens dichtbij het werk. Die mens, dichtbij het werk, ziet meer dan de mens die er verder vanaf staat.

Het is de  kunst en van het grootste belang om vanuit die basis ideeënstromen op te roepen, te katalyseren en te sturen. Om medewerkers een reden te geven met hun ideeën naar voren te komen. Oprechte aandacht voor de medewerker én zijn ideeën!

Het idee van nu is belangrijk maar het idee van morgen is misschien nog wel belangrijker!!!

De ervaring leert dat de traditionele brievenbus die op de gang dienst deed als ideeënbus nooit heeft gewerkt. Slechts een enkel, na jaren vergeeld, idee werd aan zijn ijzeren mond gevoed en voor de rest vonden we koffielepeltjes en afgevallen knopen. Reden dat mensen geen ideeën bedachten was dat ze wisten dat die nergens zouden landen. Ze kregen geen respons en geen beloning.

De oplossing is Ideamanagement: een structuur die transparant, werkbaar en resultaatgericht is.  Ideeën landen, worden ontwikkeld én verder geleid!

Geld en gemak

Gestructureerd faciliteren van ideeënstromen geeft niet alleen een individuele prikkel maar het hele bedrijf c.q. organisatie wordt creatief geactiveerd. Het systeem geeft sowieso een return on investment.

Ideamanagement kort door de bocht

Bouw een systeem rondom ideeënstromen, maak dat transparant, beloon, vráág en gééf commitment, aandacht en vertrouwen. Je inspanningen zullen worden beloond met een rijke stroom aan ideeën en oplossingen voor bottlenecks en onverwachte “wow” ideeën. Natuurlijk vraagt deze “kort door de bocht versie voor een expliciete uitleg. Die komen we u graag geven!

Hieronder een stroomschema over hoe Ideamanagement wordt opgebouwd.

We maken ons overbodig…

Ook in uw organisatie kunnen we, stapsgewijs ideamanagement implementeren. Als we, samen met een aantal mensen uit uw organisatie de zaak oppakken creëren we verantwoordelijkheid en continuïteit vanuit binnenuit. Wij maken ons op enig moment overbodig.

Hoe dan ook, we zullen een schat aan waardevolle ideeën gaan ontwikkelen die soms praktisch, dan weer beleidsmatig van grote waarde kunnen zijn.

Naast een project dat zichzelf meer dan gaat terugverdienen, is het ook een uitgelezen kans is om uw organisatie als creatief, innovatief en daadkrachtig te profileren.

Applicatie door FB4

FB4 bouwt een op maat gemaakte applicatie voor uw bedrijf/ organisatie waarin zowel directie als medewerkers ideeën kunnen plaatsen, bewerken, becommentariëren en kunnen volgen. Een systeem dat wordt opgesteld vanuit twee basisvisies:

Een applicatie moet ontzorgen in plaats van bezorgen. In de software wereld komt deze manier van werken nog te weinig voor. Agile en slim, Het systeem gaat werken met een modern rollensysteem, waardoor de organisatiestructuur vertaald wordt naar bepaalde rechten.

De nader aan te stellen Idea Managers (CCO’s) binnen uw bedrijf krijgen op maat de juiste informatie toegezonden op tijdstippen dat er ook ruimte voor kan worden gemaakt. Geen zoveelste spam-mail maar een takensysteem met concrete vervolgstappen dat tweerichtingsverkeer richting materie-deskundigen en medewerkers faciliteert. Ook notificaties voor medewerkers en periodieke overzichten richting management worden op dezelfde manier ingericht. Ontzorgen in plaats van bezorgen.

Daarbij vinden wij dat een applicatie het creatieve proces moet versnellen. In eerste opzet heeft dat de maken met de slimme output die het systeem levert op de roadmap van het creatief proces binnen een bedrijf. Waar in traditionele systemen vaak de applicatie-roadmap leidend is voor het proces wat medewerkers gaan doorlopen wordt hier andersom gedacht. Het proces van de medewerkers is leidend en dient door de applicatie gestimuleerd, geïnspireerd en geholpen te worden: Gamification.

Met behulp van interne infograhics, voorgeprogrammeerde prikkelende quizvraagjes en enkele sterke voorbeeldcases worden medewerkers meegenomen in het proces en gestimuleerd in creatieve zoektochten. En op het moment dat ze een idee indienen, mag dat ruw en ongepolijst op de bordjes van de materiedeskundigen landen. Die materiedeskundigen gaan samen met de indiener van het idee aan de slag om te finetunen.

Vanzelfsprekend houdt het opstarten van ideamanagement véél meer in dan hierboven beschreven, temeer omdat het altijd maatwerk is. Wij overleggen graag met u hoe een en ander gestalte zou kunnen krijgen.

Zullen we dan maar?

Mail voor een afspraak naar Sjra Puts info@sjraputs.nl of Lars Pacbier lars@fb4.nl

Kijk, nou weet u weer een beetje meer van mij…. (Dagblad De Limburger 11-07-2018)

Organisaties hebben effectieve probleemoplossers nodig. Training in het begeleiden van creatieve denkprocessen is van cruciaal belang omdat voor de meesten van ons het oplossen van problemen niet vanzelfsprekend is. Onze academies, business schools en universiteiten voldoen té weinig aan deze behoefte. Lees onderstaand artikel uit Forbes door op het plaatje te klikken.

U kunt ook meteen een afspraak maken dan lossen wij uw probleem op!

Hoe een training in creatieve processen je leven kan veranderen

Negen jaar geleden heb ik Sjra leren kennen toen ik in Zeeland de basistraining creatief denken volgde. Ik weet nog heel goed dat hij zei “goedemorgen breedstraler, vanaf vandaag zal je leven nooit meer hetzelfde zijn.”

En nu negen jaar later kan ik dat nog steeds beamen. Sjra is een zeer deskundig man als het gaat om creatieve denkprocessen faciliteren. Hij is mijn voorbeeld. Het plezier dat hij uitstraalt maakt dat je als vanzelf leert. Het gaat hem makkelijk af en weet precies de vinger op de zere plek te leggen.

Dankzij de kennis en kunde van Sjra heb ik een prachtige inspirerende leerschool mogen doorlopen. Vier jaar later heb ik mijn vaste baan in het onderwijs opgezegd en ben mijn eigen bedrijf gestart. En dat alles omdat ik de liefde voor het creatief denken vond, dankzij Sjra.

In de loop van de jaren hebben we contact gehouden. Als een mentor heeft hij de juiste duwtjes in de rug gegeven. Daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Ik gun iedereen zo’n geweldige inspirerende trainer/facilitator als Sjra. Hij kan ervoor zorgen dat je flink uit je comfort zone gaat zonder dat je het door hebt 😉

Janita Seinstra-Seinen
Top-facilitator 21st century skills

U ontvangt  blogs/ creative snacks via een mailaankondiging van Sjra Puts….

Omdat de privacy wetgeving die morgen van kracht zal zijn wil ik u erop wijzen dat u de mogelijkheid hebt om bovenstaande berichten niet meer te ontvangen.

Ik hoop natuurlijk dat we met elkaar in contact blijven!

Ik wil graag voldoen aan de formele eisen die de wet stelt en daarom heb ik onderstaande verklaring opgesteld. In de praktijk komt het er op neer dat ik verrder niets met uw gegevens doe dan af en toe een bericht sturen.

Wilt u mijn berichten blijven ontvangen dan hoeft u niets te doen. Aan het einde van de verklaring staat hoe u uit kunt schrijven. Een mailtje naar mij kan ook.

Creative Brainworks BV Creative Brainworks BV, gevestigd aan Bosstraat 54G 6071XX Swalmen, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens:

Bosstraat 54G

6071XX Swalmen

0031621540864

DGA is de Functionaris Gegevensbescherming van Creative Brainworks BV Hij/zij is te bereiken via Sjra@sjraputs.nl

Persoonsgegevens die wij verwerken

Creative Brainworks BV verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt.

Hieronder vindt u een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

– Voor- en achternaam

– Telefoonnummer

– E-mailadres

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken

Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar. Tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als u er van overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via Sjra@sjraputs.nl, dan verwijderen wij deze informatie.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken

Creative Brainworks BV verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

– Verzenden van onze nieuwsbrief en/of reclamefolder

– U te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren

– U te informeren over wijzigingen van onze diensten en producten

Geautomatiseerde besluitvorming

Creative Brainworks BV neemt niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van Creative Brainworks BV) tussen zit. Creative Brainworks BV gebruikt de volgende computerprogramma’s of -systemen:

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren

Creative Brainworks BV bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

(Categorie) persoonsgegevens  > Bewaartermijn > Tot wederopzegging

Personalia                                 > Bewaartermijn > Tot wederopzegging

Adres                                         > Bewaartermijn > Tot wederopzegging

Enzovoort                                  > Bewaartermijn > Tot wederopzegging

Delen van persoonsgegevens met derden

Creative Brainworks BV verstrekt uitsluitend aan derden en alleen als dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Dit kunt u zelf doen via een verzoek naar sjra@sjraputs.nl. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door ons bedrijf en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u beschikken in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen.

Wilt u gebruik maken van uw recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heeft u andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar Sjra@sjraputs.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy. Creative Brainworks BV zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op uw verzoek reageren.

Creative Brainworks BV wil u er tevens op wijzen dat u de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen

Creative Brainworks BV neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op via Sjra@sjraputs.nl

Tenslotte

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen dan kunt u op dat via deze pagina aangeven

https://www.sjraputs.nl/mc4wp-form-preview/

De Limburgse Werkgevers Vereniging bestaat 100 jaar en in het kader daarvan organiseert de vereniging een “challenge” om het beste idee voor Limburg te vinden.

Ik mocht de vijf finalisten begeleiden bij hun laatste “stretch” om hun idee nóg beter te maken dan het al was.

In een divergerende fase werden opmerkelijk veel extra’s toegevoegd aan de ideeën. We hebben daar onder andere de creatieve techniek SCAMPER voor gebruikt.

Aan het einde van elke groepsronde heb ik de werkvorm “Targeting” ingezet. Ik heb Targeting in 2005 meegebracht van mijn eerste studietrip naar de USA.
Een supersnelle en uiterst effectieve werkvorm

Ik heb de schijf enige tijd geleden op zeil laten drukken zodat ik hem altijd kan meenemen.

In dit geval was het de opdracht om de idee eigenaar in het centrum te plaatsen en vier aandachtsgebieden te benoemen waar nog vraagtekens over bestonden.

Sta je ver weg van het centrum dan heb je een flinke scepsis, sta je dichterbij dan heb je “ een vraagje”. Het is aan de idee eigenaar om jou dichterbij het centrum te krijgen door jouw vraag te beantwoorden c.q. jouw onduidelijkheid te verhelderen.

De idee eigenaar weet in elk geval welke acties hij of zij moet ondernemen om het idee te finetunen

Door de fysieke inzet van iedereen werkt targeting direct, interactief en effectief.

Targeting kan ook ingezet worden bij evaluaties, teambuilding, meningsvorming etc.

Wil je zelf over de targeting tool beschikken dan kan ik die leveren mét een halve dag creatieve instructie.

Deze week is het World creativity and innovation week!

21 april is World Creativity and Innovation Day

Wat ga jij doen om creativiteit en innovatie een extra boost te geven?

Sjra Puts Creative Brainworks help je graag!!!

Klik op onderstaand plaatje voor meer informatie over de World Creativity and Innovation week

De keuze voor een bedrijfsnaam, een merknaam, een productnaam of een naam voor een (groep) diensten doe je in principe altijd voor een langere tijd. We zien na jaren wel eens een naam veranderen maar dat impliceert vanzelfsprekend een aanslag op het marketing- en communicatiebudget.

Het kiezen van de juiste naam vergt dan ook een zorgvuldige analyse en afweging van een aantal factoren.

Kijken naar de doelgroep is vanzelfsprekend essentieel maar ook het formuleren van criteria waar je nieuwe naam al dan niet aan moet voldoen, de investeringen en waarden zijn belangrijk.

Dan gaat het er nog om hoe je de naam gestalte geeft. Volgens een “acroniem” (BMW), naar aanleiding van ingrediënten (Coca Cola) of misschien wel gewoon wat je doet (Kansfonds). Misschien vinden we wel “zomaar” een naam (Apple).

We zien ook soms het samenspel tussen de grafisch ontwerper die een naam ondersteunt (De M van Mc Donald’s) of een “pay off“ die de naam versterkt (Even Apeldoorn bellen).

In een namestorm bereiden we zorgvuldig voor en zoeken we alle hoeken van de verbeelding op. “Het beestje hoeft maar een naam te hebben” gaat in een namestorm dus meteen van tafel!!!

Als je een nieuwe naam wil zoek hem dan onder professionele begeleiding. Die investering betaalt zich heel snel terug!

Niets mooiers dan tevreden klanten.
Dankjewel team Leeuwenborg Co workspace!!!
Het was fantastisch om met jullie te mogen werken!

In dit artikel van het Magazine CLEVERISM lees je waarom het zo belangrijk is voor ondernemers om creativiteit te omarmen binnen hun organisatie.

Daarnaast lees je een mooie weergave van de opbouw van een creatief proces.

Die processen begeleiden we graag maar we trainen ook u en uw medewerkers om het zelf te doen.

Klik op onderstaand plaatje om dit interessante artikel te lezen. Met dank aan Duncan Wardle voor het delen.

Wij ( Sandy Mulkens, Marco Feller, Nicole Ehlers en Ronald Hochstenbach) allen ondersteuners binnen ROC Leeuwenborgh zijn door Sjra begeleid geworden tijdens de Limburgse versnellingstafels.

Onze start- up “concept van een Co-workspace” (Hoe kunnen we ruimtes creëren die elk met hun eigen identiteit voor een brede doelgroep een ontwikkelingsproces kunnen katalyseren en stimuleren.) heeft door
zijn enthousiaste, innoverende, grensverleggende en bovenal creatieve ingevingen en stimulans echt een versnelling doorgemaakt.

De combi van theorie, fröbelen, laten zweten, divergeren en convergeren, sturen en uitdagen heeft geleid tot een prima presentatie tijdens het slotevent van de Versnellingstafels van de LWV.

En we mogen trots zijn op het resultaat wat we nog verder willen gaan klaarmaken voor daadwerkelijk gebruik. Sjra TOP!

Ronald Hochstenbach

          Hrm Consulent/p.adviseur bij ROC Leeuwenborgh

          March 20, 2018,

Het is wat jij wil dat het is…

LEGO® heeft een tijd geleden de radertjes van kinderen over de hele wereld aan het werken gezet op een zeer bijzondere manier: het LEGO® Kronkiwongi project.

Een Kronkiwongi is wat jij wil dat het is. Je krijgt geen instructie hoe of wat je moet bouwen en er zijn geen regels. LEGO® wil van de kinderen weten wat de Kronkiwongi voorstelt, wat het doet en hoe het anderen kan helpen. In bijgaand filmpje kun je zien hoe het project opgebouwd is. Geweldig!

Van nature

Kinderen zijn van nature ongeremd en creatief. Slechts 2% kan na zijn 25e nog steeds diezelfde creativiteit tevoorschijn toveren. Voor die andere 98% ben ik er om te helpen 😉

In mijn werk binnen brainstormprocessen zet ik, zoals wellicht bekend, regelmatig LEGO® SERIOUS PLAY® als werkvorm in. Sinds 2014 ben ik gecertificeerd facilitator voor het werken met deze bijzondere methode. Het visualiseren van knelpunten en het komen tot oplossingen is op deze wijze een bijzondere en effectieve ervaring.

Functie volgt vorm vs. vorm volgt functie

Onlangs heb ik met een van mijn klanten mogen werken aan het genereren van ideeën voor innovaties “ uit de losse pols”. Natuurlijk op het vakgebied van deze klant maar wel met een behoorlijk vrij speelveld. Op enig moment heb ik ook daar LEGO® tevoorschijn gehaald en de deelnemers gevraagd een willekeurig model te bouwen, zeg maar hun eigen Kronkiwongi. Normaal is het zo dat je iets ontwerpt en bouwt naar aanleiding van een functie die is bedacht. Vorm volgt functie noemen we dat. In dit geval kregen de deelnemers nádat ze hun model gebouwd hadden een kaart met daarop een bepaald segment van hun vakgebied beschreven. Dáár moesten ze een idee voor bedenken waarbij het model dat ze juist gebouwd hadden het uitgangspunt was voor dat nieuw te bedenken idee. Functie volgt vorm. De resultaten waren verbluffend!

Perfecte inspiratiebron

Dat doet de Kronkiwongi ook. Je bouwt iets en geeft er een betekenis aan Functie volgt vorm. Niet alleen een fantastische wijze om je creativiteit de vrije loop te laten maar ook een manier om tot super verrassende oplossingen te komen. Gebruik iets bekends op een andere manier. Functie volgt vorm.

Bij de bouw van tunnelsegmenten bleek een apparaat waarmee pacemakers geplaatst werden een perfecte inpiratiebron te zijn (je bloedvaten zijn immers ook tunnels). Onlangs heeft de Politie in Vlaardingen Pokemons geplaatst en daar komen natuurlijk veel kinderen op af. De inbrekers blijven vervolgens weg….

Heb je al eens bedacht voor hoeveel dingen je een paperclip kunt
gebruiken? Of het steeltje van een ijslollie?

Wij kunnen u en uw bedrijf of organisatie helpen de roest los te weken en de creativiteit weer op gang te brengen. Wij helpen u om tot uw eigen verbazingwekkende oplossingen te komen. Zoek naar de verborgen schatten in uw bedrijf of organisatie.

Ik wil graag vrijblijvend naar u en uw drives komen luisteren om daar vervolgens mijn alternatieven tegenaan te zetten.

Ik zorg voor een zakje LEGO®. Samen gaan we op zoek naar uw Kronkiwongi.

 

Mijn vriendin Annette Nobuntu Mul (@Ubuntunederland)  is psychotherapeute maar daarnaast zet ze zich op een bijzonder manier in voor een betere wereld. Binnen haar Ubuntu society wil zij en ik citeer: “ Bijdragen aan een inclusieve samenleving.” Op haar website van Ubuntu society vind je er alles over. Annette heeft een verhaal te vertellen!

 

Annette is een tijdje geleden speciale gast geweest van Edith Leerkes. Edith heeft als klassiek gitariste vele grote concertzalen van New York tot aan Tokyo gezien toen ze lid was van het Amsterdams gitaartrio. Sinds 17 jaar is ze actief in de groep rond Herman van Veen en ze is dan ook de vaste gitariste in zijn begeleidingscombo. Edith woont op het landgoed De Paltz in Soest evenals Herman van Veen. In het daar gevestigde Herman van Veen Arts Center ontvangt Edith regelmatig een gast die een verhaal heeft in “Edith Leerkes ontmoet”.

Annette mocht daar een tijdje geleden in de spotlights staan. De formule is zo dat de laatste spreker een opvolger voordraagt voor de volgende ontmoeting.

 

Nu heb ik de eer gekregen om die volgende gast te mogen zijn in het “Landgoedtheater De Kapschuur” in het Herman van Veen Art center op 28 februari aanstaande.

We gaan het in het interview hebben over mij en mijn werk als specialist in creatieve denkprocessen- en technieken. Ik zal ook een van mijn allereerste liedjes, “Inwendige romance” zingen. Edith gaat daarvoor een speciaal gitaar arrangement schrijven (hoe vet is dát!). Als alles goed is, is Maestro van Veen er zelf ook bij…

 

Je kunt erbij zijn, de entree is gratis. Je moet je wel aanmelden en vol is vol

 

Kijk op https://hermanvanveenartscenter.com/ArtsCenter/events/edith-leerkes-ontmoet-2/

 

We zitten allemaal wel eens vast in ons creatieve denken. Geen inspiratie noemen we dat.
Klik op het plaatje. In het artikel lees je vier oefeningen om het gestrande schip vlot te trekken!

Lukt het nog niet? Bel of mail me dan…