Begin bij het einde

Afgelopen week een klant mogen helpen bij… waarnemen.
Inderdaad, waarnemen. Hij dacht dat hij de kern van een probleem had benoemd maar het bleek toch echt anders in elkaar te steken. Hij had niet voldoende waargenomen

De klant had van zijn meerdere de opdracht gekregen een plan te schrijven voor een communicatietraject.

Hij was vooraan gestart en worstelde met het vervolg.

We hebben op mijn advies de zaak omgedraaid en zijn achteraan begonnen. Hoe ziet het eruit als het klaar is? Van daaruit zijn we gaan terug redeneren.

In de systematiek “Productive Thinking is dit een van de stappen: “What’s succes”. Je definieert je probleem als het geen probleem meer is.

De CEO van LEGO ® zei ooit dat je moet stoppen om met jezelf in vergadering te gaan. Begin gewoon te bouwen en zie wat er onder je handen groeit. Ook dat heb ik mijn klant aangeraden nadat we het einddoel hadden gevisualiseerd.

Hij belde me later in de middag enthousiast op en zei dat de brandstof die we in het plan hadden gestopt een revolutionaire “kickstarter” bleek te zijn voor een totaal andere aanpak van het probleem.

Job done, customer satisfied

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.