Inteamiteit

Een teamdag moet leuk zijn. Maar u wilt uw dure medewerkers wél met meer naar huis laten komen dan waarmee ze vertrokken. Sjra Puts Creative Brainworks zorgt ervoor.

In een dynamische dag worden op een leuke, afwisselende en interactieve manier uw doelen gehaald. Vanzelfsprekend bespreken we vooraf wat die doelen voor u zijn. 

Laten we eens beginnen met een aantal mogelijke en waarschijnlijke uitkomsten die allemaal te maken hebben met vertrouwen en “inteamiteit”:

  • Uw teamleden weten op basis van de Foursight test van elkaar hoe hun creatieve DNA eruitziet. Een eerste stap naar “inteamiteit”
  • Er is commitment gegeven aan een toekomstperspectief
  • Er zijn afspraken gemaakt over wie wat gaat doen en wie verantwoordelijkheid draagt
  • Mensen hebben ervaren dat het veilig is om je kwetsbaar op te stellen
  • Er is een basis voor vergroot vertrouwen gelegd
  • De teamleden zijn op een heel andere wijze een dag met elkaar “aan het werk” gegaan

Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n dag er voor u uit zou kunnen zien.

Primaire doelen (aanpasbaar aan uw wensen)

  • Inzicht in elkaar en elkaars werkzaamheden leidend tot respect en begrip (elkaars “eigenaardigheden”) 
  • Aandachtspunt vertrouwen 
  • Aandachtspunt elkaar ondersteunen (collaboratie) 
  • Aandachtspunt commitment 
  • Aandachtspunt accountability (aanspreken op ongewenst gedrag)
  • Onderzoek naar (interactie)mogelijkheden binnen het team 
  • Beeld bepalen voor de toekomst: aandachtspunt targets, gedeelde visie toekomst 
  • Handvaten die helpen om bovenstaand te ondersteunen 

Het zou goed zou zijn om met behulp van de Foursight tool inzicht te krijgen in de natuurlijke voorkeuren van de diverse teamleden. Dát zijn immers vaste waarden die je wel kunt conditioneren (indien dat wenselijk zou zijn) maar nooit kunt veranderen. Je zult met die natuurlijke voorkeuren op enig moment rekening moeten houden. 

Een (vaak onzichtbaar!) probleem is dat het team in disbalans is. In creatieve disbalans! Bedenk dat élk proces, ook in uw organisatie, waar nieuwe ideeën bedacht moeten worden, om een meer of mindere creatieve aanpak vraagt.  

Grofweg kun je een creatief denkproces in vier fases opdelen: vraagverheldering, ideeëngeneratie, ontwikkeling en implementatie. Niet iedereen voelt zich in elk van deze vier fases als een vis in het water! Iedereen heeft zijn natuurlijke voorkeur. De een als ‘verhelderaar’ van vraagstukken, de ander als ideeënbedenker, een derde als ontwikkelaar en weer een ander doet niets liever dan dingen in gang zetten.  

In die natuurlijke voorkeur is iedereen dan ook op zijn best en bereikt hij of zij de hoogste resultaten. 

Foursight is een online test en de evaluatie zal, een half uur per medewerker, op locatie of eventueel via Zoom (online) kunnen plaatsvinden. 

Programmavoorstel 

  • Voor we starten zal de ‘oogstmand” geïntroduceerd worden: een flip over vel waar de teamleden gedurende de hele dag ideeën, vragen en/ of acties kunnen plaatsen met behulp van post- its 
  • Op basis van de profielen die uit de Foursight test gekomen zijn gaan we (indien relevant) groepjes maken waarbij zoveel mogelijk gelijke profielen bij elkaar worden geplaatst. De groepen krijgen een eenvoudige opdracht en de resultaten laten exact zien waarom wie wat doet. Dat is niet alleen erg herkenbaar (en vaak hilarisch) maar het geeft ook aanleiding voor een prima insight reflectie die ons iets van de ander leert. Een onmisbaar ingrediënt bij de opbouw van vertrouwen. Attentiepunten vertrouwen, commitment, accountability en targets komen hierbij sterk naar voren. 
  • Er wordt uitleg gegeven over de modellen van Tuckman en Lencione. Dit zijn modellen waarmee de groep inzicht krijgt in wat teams op een bepaald moment doormaken. Het gaat over vertrouwen, desoriëntatie, commitment etc. Deze modellen worden naast elkaar gebruikt en geven inzicht in de fase waarin de teamontwikkeling zich begeeft. Er zal een dialoog ontstaan waarbij ook weer duidelijk wordt hoe teamleden de situatie beoordelen maar ook wat er nodig is om stappen vooruit te maken. 
  • Met de wijsheid die we nu al op zak hebben gaan we een teamspel “ Toxic waste” spelen. Hierbij krijgt de groep een opdracht en we zullen zien wie het voortouw neemt, wie zich laat “overrulen” etc.  Daarna feedback en dialoog. Attentie voor de oogstmand! 
  • We hebben in de voorbereidingsfase een doel gedefinieerd van hoe het team in 2020 gestalte zou moeten krijgen. Dit gegeven gaan we meenemen in de LEGO® SERIOUS PLAY® sessie. Deze wordt zorgvuldig vanaf de basis opgebouwd. De LEGO® SERIOUS PLAY® sessie wordt dan ook vooraf op maat gemaakt. 
  • De sessie wordt, als het landschap uit de verschillende componenten is opgebouwd gefilmd, ge- edit en aan u toegezonden. We zullen in een apart dagdeel in een zogenaamde “verzilveringssessie” de aanduidingen, voorstellen en actiepunten in de LEGO® SERIOUS PLAY® sessie omzetten in een PDCA (Plan Do Check Act) cyclus.  
  • Op het einde van de dag zal de oogstmand bekeken worden en worden afspraken gemaakt wie de follow up van wat gaat verzorgen. 

Uitkomsten

  • Uw teamleden weten op basis van de Foursight test van elkaar hoe hun creatieve DNA eruitziet
  • Er is commitment gegeven aan een toekomstperspectief
  • Er zijn afspraken gemaakt over wie wat gaat doen en wie verantwoordelijkheid draagt
  • Mensen hebben ervaren dat het veilig is om je kwetsbaar op te stellen
  • Er is een basis voor vergroot vertrouwen gelegd
  • De teamleden zijn op een heel andere wijze een dag met elkaar “aan het werk” gegaan
  • Er is een stevige basis gelegd voor “inteamiteit”
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.