Top of mind

Ik roep het altijd tijdens mijn trainingen, lezingen, interventies en begeleiding van creatieve denkprocessen: “ Als je vóórdenkt hoef je niet ná te denken.”

Misschien een flauwe tegeltjeswijsheid maar wel een met een behoorlijke kern van waarheid in zich. Bij de meeste bedrijven word ik gevraagd om mijn specialiteiten, het begeleiden van (en trainen in) creatieve denkprocessen, in te zetten op het moment dat het vijf voor twaalf of later is.

Procesverstoring, té weinig winst, productieproblematiek, problemen bij visie -of beleidsvernieuwing, productontwikkeling etc etc.

Het staat simpelweg niet op het netvlies, niet “on top of mind”  van de meeste managers in bedrijven en organisaties om in de voorhoede te lopen als het gaat om anticiperen in verandertrajecten, immers time is money.

Het is niet aan de orde van de dag om te zijn voorbereid zijn op wat komen gaat. 
Maar doe je dat niet dan loop je té vaak achter de feiten aan. Constant alert zijn en vóórdenken om goed en tijdig te kunnen veranderen. Niet alleen als de nood aan de man is.

Ik vergelijk het wel eens met een goed uitgevoerde salsadans. Door goed aan de heupen van je partner te voelen hoe die beweegt en tegelijkertijd naar het ritme van de muziek te luisteren bereik je de perfecte dans.

Door systematieken voor creatief denken te integreren in de dagelijkse gang van zaken wordt het als vanzelfsprekend dat u steeds weer over alternatieven vóórdenkt. Dat kunt u leren. U hoeft absoluut geen Willie Wortel te zijn om creatieve denkprocessen toe te passen. Het is een methode vanaf probleemformulering tot en met implementatie die iedereen kan leren.

Resultaat is dat u het slimmer, sneller, goedkoper, duurzamer, concurrerender doet dan die ander. Kortom dat u uw product, proces of dienst en uw bedrijf of organisatie beeldbepalend maakt.

Het gaat er namelijk niet alleen om wat er bij ú op het netvlies staat maar zeer zeker ook wat er bij uw klant op het netvlies staat. De éérste die de finishlijn passeert is beeldbepalend. De nummer twee zijn we meestal snel vergeten.

 Als u dus zorgt dat creativiteit en innovatie een voortdurend proces is dat op uw netvlies staat zult u ongetwijfeld de nummer 1 op het netvlies van uw klant zijn. Dit is uw “wake up call”! Luister en handel ernaar.

Sjra Puts Creative Brainworks is de specialist die graag helpt bij het ontwikkelen en toepassen van deze processen.

Loop vandaag eens door uw bedrijf en probeer het eens met andere ogen te bekijken. Probeer eens of u drie dingen ziet die u graag zou willen veranderen c.q. verbeteren maar waar u hét idee nog niet voor gevonden hebt. Misschien dat we dan binnenkort samen aan tafel zitten. Oog in oog….

 www.sjraputs.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.