Een echte “Creabea” dichten we iemand wel eens toe. We bedoelen dan vaak dat die persoon creatief is in het doen van dingen of in het bedenken van ideeën.

U kent in uw vereniging, op uw werk of in uw familie vast zo iemand.

Wist u dat het vaststaat  hoe creatief je bent? Het gaat er dan niet om hoe creatief je bent maar hoe je creatief bent!

Ik leg het uit én ik laat zien dat ik het kan aantonen.

Veranderen is mijn beroep. Dat wil zeggen: mensen helpen om dingen anders te doen dan ze tot dan toe gedaan hebben. Brainstormprocessen, creatieve denkprocessen, out of the box thinking, lateraal denken. Allemaal synoniemen voor processen die ik begeleid en voor de trainingen die ik verzorg.

Veranderen wil niet zeggen dat ik mensen verander. Het hoeft geen betoog dat dát niet kan. Intrinsiek blijf je wie je bent, net als je schoenmaat is jouw creatieve DNA een vaststaand feit.

Bedenk dat élk proces, ook in uw bedrijf, waar nieuwe  ideeën bedacht moeten worden, om een meer of mindere creatieve aanpak vraagt, verandering dus.

Grofweg kun je een creatief denkproces in vier fases opdelen: vraagverheldering, ideeëngeneratie, ontwikkeling en implementatie.
Niet iedereen voelt zich in elk van deze vier fases als een vis in het water! Iedereen heeft zijn natuurlijke voorkeur .
De een als ‘verhelderaar’ van vraagstukken, de ander als ideeënbedenker, een derde als ontwikkelaar en weer een ander doet niets liever dan dingen in gang zetten. In die natuurlijke voorkeur is iedereen dan ook op zijn best en bereikt hij of zij de hoogste resultaten.

Het zou fantastisch zijn als ik op elk moment van het creatief proces het juiste creatieve profiel voorhanden hebben.

Foursight onderzoekt!

Op basis van dit gegeven heeft professor Gerard Puccio het Foursight beoordelingsinstrument ontworpen.

Gerard Puccio Ph.D. is professor en chair van het Center for Studies in Creativity in Buffalo.

„FourSight” is een belangrijk beoordelingshulpmiddel, dat werd ontworpen om preferenties in het oplossen van kritieke en creatieve problemen voor individuen en groepen te onderzoeken en waar nodig te trainen. Beschikbaar online of in document vorm, wordt het 37 vragen omvattende onderzoek gesteund door academisch onderzoek en ruim 20 jaar wetenschappelijke bevestiging.

Honderden cliënten uit het bedrijfsleven, onderwijs en non profit gebruiken FourSight om inzicht te krijgen in waar ze uitblinken en waar ze minder scoren in de vier verschillende fasen van het proces van creatief denken.

Hefboomwerking

Als individu, team of organisatie ontdek je of je een Clarifier een Ideator, een Developer of een Implementer bent. Ben je er één of een combinatie van meerdere stijlen? Wat betekent dat in je dagelijks werk als je met creativiteit en innovatie bezig bent. Zijn de teams waarin je werkt wel goed samengesteld in combinatie met de opdracht die ze hebben? Het begrijpen van je profiel en dat van anderen werkt als een hefboomwerking en is de eerste stap naar een hoger creatief level.

Je kunt, na het invullen van een (online) vragenlijst zien wat jouw natuurlijke voorkeur is om dingen aan te pakken. Een en ander is gestoeld op de basisfases in het creatieve denkproces: vraagverheldering, ideeën bedenken, ontwikkelen en implementeren. De test is overigens desgewenst ook in het Nederlands. Tijdens de evaluatie kijken we met de deelnemer naar zijn/haar profiel en hoe dat in zijn of haar werk en dagelijkse leven past.

Foursight laat dus zien hoe we een uitdaging aanvliegen vanuit onze natuurlijke voorkeur. Waar ligt onze natuurlijke preferentie en waar excelleren we dus. Foursight laat ons vier fases in het creatieve proces zien. Bij elke fase hoort een type mens. Je kunt er één zijn of een combinatie van meerdere types.

De eerste fase, vraagverheldering, laat een type zien dat veel vragen stelt, toegang wil hebben tot de historie van het probleem en bovendien niet geremd wil worden door iemand die hem belet om vragen te stellen. Als je denkt dat de vraagverhelderaar het probleem snapt heeft hij toch nog drie vragen…

De tweede fase is het bedenken van ideeën.

Dit type mens heeft altijd een stortvloed aan ideeën en is dan ook de veelgevraagde persoon in het opzetten van allerlei processen. Een rasechte out-of –the box denker.

In de derde fase zien we de ontwikkelaar. Die persoon heeft altijd méér tijd nodig. Tijd om opties te herzien, het ontwikkelobject nogmaals te evalueren en te fine tunen. Een ontwikkelaar wil alles 150% hebben.

Tenslotte treffen we de implementer (de doener) aan. Hij of zij geef je een opdracht en hij loopt er meteen me weg om aan de slag te gaan. Is het nog niet helemaal af dan lost de implementer dat onderweg wel op. Geef hem controle en zorg dat iedereen om hem heen net zo snel beweegt als hij zelf.

Waar herken jij jezelf in? In één van deze types of in een combinatie.

Goed dat was het lesje Foursight. In de praktijk is het zo dat dát is wat het is. Je kunt jezelf niet veranderen. Ik kan je tien jaar les geven in creatieve denktechnieken en na het doen van dezelfde test krijg je weer dezelfde uitkomst. Net als je schoenmaat blijft het wat het is.

Wat je wél kunt doen is je natuurlijke gedrag aanvullen met geconditioneerd (aangeleerd) gedrag. Hoe dan ook zal op enig moment je natuurlijke gedrag boven komen drijven. Maar ik kan je wel leren om creatief te denken!

Dat gedrag aanleren en dus een aanvulling op je natuurlijke voorkeuren doen we in trainingen. Het is prettig om te weten waar je voorkeuren liggen zodat je kunt focussen op de gaten in de kaas.

Mijn nieuwsbrief van vandaag gaat vooral over het accepteren van het feit dat iemand, als gevolg van zijn natuurlijke preferenties anders kan zijn dan jij. Gun hem of haar de ruimte om anders te zijn. Dat wordt heel duidelijk zichtbaar als een heel team Foursight heeft gedaan.

Overigens stellen we desgewenst dan ook een teamrapport op waarin duidelijk wordt hoe de creatieve (dis)balans in dat team is..

Ik daag u uit om te onderzoeken wat voor “ Foursight type” u bent. Wat is uw “creatieve schoenmaat”?

Wilt u meer weten over Foursight of wilt u uw medewerkers (en u zelf) deze test laten doen, dan laat het me weten. Het schept een hele hoop duidelijkheid!!!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.