Er is, door Jan en alleman, veel geschreven en gezegd over creatieve denkprocessen. Helaas is er onder de deskundigen veel kaf tussen het koren.

Op de eerste plaats vind ik het belangrijk dát u zich bezighoudt met creatieve denkprocessen omdat ze uw bedrijf, organisatie naar een hoger innovatief niveau brengen.

En als u dat dan doet, doe het dan met echte professionals die van de hoed en de rand weten en maatwerk kunnen leveren voor uw innovatiebehoefte.

Van alles wat geschreven en gezegd is over deze systematieken zijn twee vragen in de basis het allerbelangrijkste.

Als u de antwoorden op deze vragen elke dag, bij alles wat u doet, invult bent u op een geweldige manier creatief bezig.

What if? How else? Dát zijn de vragen.

Stel je eens voor dat, wat we nu doen, niet zouden doen? Hoe zouden we dat anders kunnen doen? Bedenk zoveel mogelijk alternatieven en stop niet bij de eerste tien. Daarna worden ze pas écht interessant!

Bijgaand plaatje (with kind permission of https://www.sadanduseless.com/dirds/) laat een vogel met een hondenhoofd zien. Of een hond  met een vogellijfje.

Professor Roger de Bruijn (grondlegger van het creatieve denken in de Benelux) vertelde wel eens van een kruising tussen een waakhond en een giraffe (de blafgiraffe) die goed over de schutting kan kijken en zo de inbrekers kan verjagen.

Natuurlijk een hilarisch idee.

Maar als je dat knettergekke idee gaat terugbrengen naar de werkelijkheid (we noemen dit in creatieve processen  “Force to fit”) dan zou je een afschrikwekkend apparaat kunnen  bedenken dat omhoog komt op het moment dat er beweging vlakbij je tuinmuur is. Of een camera die zich naar het geluid richt.

Feit is dat we onderdelen van processen, producten, diensten onder de loep kunnen nemen en ze onder dat creatieve vergrootglas kunnen veranderen. Transformeren.

Ook bij uw organisatie zijn effectiviteitsslagen te maken die naar innovatie leiden.

Misschien vinden we nog wel een vogelhond. Of een hondvogel..

Maak een afspraak sjra@sjraputs.nl  of bel 06-21540864

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.