Met een blik in de ogen van: “Creatief denken… wat heb je dáár nou aan?” kijken mensen me soms aan als ik vertel over mijn vak.

Een collega uit Antwerpen zegt wel eens dat het net zo moeilijk is als dat je aan een blind persoon moet uitleggen wat kleur is.

Het beeld dat mensen hebben strookt té vaak niet met de werkelijkheid.

Laat ik eens uit de doeken doen wat je nou écht hebt aan het gebruiken van creatieve denkprocessen.

Helaas is misvatting nummer één dat ik lessen geef in positief denken. Hoewel ik een positief ingesteld mens ben geef ik daar geen les in.

Andere mensen vinden bij voorbaat dat het verknoeide tijd is en dat we onze tijd wel beter kunnen gebruiken. Geloof me, je kunt je tijd niet beter gebruiken dan door te investeren in creativiteit en innovatie , Zo blijf je vóór op je concurrentie, zo ontwikkel je nieuwe dingen, zo los je problemen op en zo maak je het verschil met partijen die de gebaande paden volgen.

Mensen vragen zich ook af of het überhaupt een investering waard is. Als je de cyclus volgt tot en met het einde zul je zien dat in de meeste gevallen meer dan een return on investment gerealiseerd is.

Dan zijn er ook nog mensen die denken dat brainstormen een directief geregeld proces is. Dat het normaal is dat de chef zegt wat het onderwerp van de dag is en dat vooral degenen die er pas bij zijn niet teveel moeten zeggen. Ook niet waar. Brainstormen begint bij de zoektocht naar een goed geformuleerde vraag (achter de vraag). Van daar bouwen we het proces zorgvuldig op tot een maximaal eindresultaat.

Ik kan nog wel even doorgaan met vooroordelen die mensen over creatieve denkprocessen (brainstorming) hebben.

Maar wat heb je er wél aan? Kortom wanneer kun je het inzetten? Een paar voorbeelden:

  • Je hebt een slepend probleem waar je al tijden tegenaan loopt en waar iedereen zich het hoofd over gebroken heeft zonder oplossing.
  • Je wil nieuwe producten op de markt brengen maar komt niet veel verder dan je was.
  • Je wil nieuwe (marketing) strategieën bedenken en inzetten. Strategieën die anders zijn dan anders.
  • Je hebt een storing in je processen.
  • Je wil de visie van je organisatie of bedrijf een nieuwe richting geven.
  • Je wil je omzet verhogen.
  • Je wil…… etc. etc.

Alle zaken die te maken hebben met een klemsituatie (een situatie waarvoor nieuwe ideeën nodig zijn om eruit te komen) of een kans (een situatie waarin ideeën nodig zijn om iets nieuws te bedenken) zijn in principe geschikt als onderwerp voor een creatieve denksessie. Ook situaties waarvan u misschien dacht dat ze uitzichtloos zouden zijn…

Dus op de vraag wat heb je eraan? Dát heb je er aan!

Bel of mail voor een Wat? Dat! gesprek…