De vis is de laatste die het water zal ontdekken

Als ik met u door uw bedrijf of organisatie loop is het meer dan waarschijnlijk dat ik dingen vraag die u voor u vanzelfsprekend zijn. Dingen die u misschien opnieuw aan het denken zetten. Omdat ze eigenlijk nooit ter sprake komen. Daarmee wil ik mezelf niet op een voetstuk plaatsen maar dat komt simpelweg door het feit dat ik vragen stel die u en uw medewerkers al lang niet meer stellen: “ stomme vragen” (en we weten allemaal dat die er eigenlijk niet zijn!).

Bedrijfsblindheid is absoluut een te groot woord voor dit fenomeen maar het is wél een feit dat u niet meer alles ziet.

“De vis is waarschijnlijk de laatste die het water zal ontdekken” zeggen we dan. Geen schamper bedoelde opmerking maar een wake- up call.

Bij het oplossen van problemen, het tackelen van uitdagingen is het van het allergrootste belang dat je álles ziet. Het kleinste nietje in een tijdschrift is in een van mijn sessies ooit zó belangrijk geweest dat het tot een verandering leidde. Wat je niet ziet zul je niet veranderen. Waarnemen blijft dus dé start van elk creatief denkproces!!

Brainstormprocessen die niet geoefend zijn, en zoals de meerderheid die uitvoert, starten vaak met een vastgestelde vraag waarop vervolgens 150 “Post-its” met ideeën tegen de muur worden geplakt om daarna de chef het beste idee eruit te laten kiezen.

Een creatief denkproces begint echter bij het verhelderen van een goede vraag of zoals de psycholoog Dewey zei: “ A well defined question is a half solved problem” Doe je dat niet dan ben je wellicht ideeën aan het bedenken voor het verkeerde probleem!

De volgende valkuil is dat de wijze van brainstormen die de meeste bedrijven meestal doen, met alle respect, je in staat stellen om het zogenaamde „laaghangende fruit” aan ideeën te oogsten. Niet gefaciliteerde brainstorms of brainstorms die door mensen zonder ervaring met technieken voor toegepast creatief denken worden gehouden verzanden helaas binnen no time in zogenaamd „ideakillers”.

Remmende uitspraken als „Dat hebben we al eens geprobeerd” „Daar is Nederland nog niet aan toe” „Als dat een goed idee was, had iemand anders dat al bedacht”en alle varianten die u zelf al eens hebt gehoord zetten ons op een dood spoor en maken ons een desillusie rijker.

Met systematieken voor creatief denken zijn we bedrijven effectief van dienst. We helpen ze om andere aanvliegroutes naar hun klemsituaties en uitdagingen te gebruiken zodat verrassende oplossingen bijna als vanzelf tevoorschijn komen.

Méér en betere ideeën in een fractie van de tijd die u tot nu toe daarvoor moest gebruiken om dat met behulp van creatieve denktechnieken geforceerde verbindingen worden gemaakt met contexten die tot dan toe onlogische verbanden leken.

Door toepassing van technieken voor toegepast creatief denken ervaart u dat uw creatieve slagkracht en dus uw ideeën- oogst met grote sprongen toeneemt. Niet alleen in kwantiteit maar zeker ook in kwaliteit!!

We helpen ook uw bedrijf graag bij het implementeren van creatieve denkprocessen. Bel of mail ons www.sjraputs.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.