Brainstormen met de voeten op tafel? Een beetje kort door de bocht…

creative thinking is work

Opbouw van een brainstormsessie

Een creatieve sessie, in de volksmond een brainstorm, vereist een zorgvuldige opbouw. De aanpak van mijn bedrijf, Creative Brainworks is gestoeld op een jarenlange kennis, ervaring en uitgekiende systematiek die garant staat voor deze opbouw. Dus simpel een uurtje brainstormen met de voeten op tafel gaat wat ons betreft een beetje té kort door de bocht…

Nadat we overeengekomen zijn dat we samen aan de slag gaan bezoek ik het bedrijf of instelling in eerste instantie voor een intakegesprek dat ongeveer een dagdeel (minimaal 3 maximaal 5 uur) duurt. Het kan overigens voorkomen dat we de strategie om een brainstorm te organiseren aanpassen in andere of aanvullende creatieve werkvormen/techieken.

 

“A problem well put is half solved.” (John Dewey)

Tijdens die intake ( met een selectie van de probleemeigenaars) wordt vastgesteld wat de vraag precies is (clarification). Ook kijken we naar welke criteria de probleemeigenaar belangrijk vindt. Immers, hij of zij is er bij gebaat dat de ideeën die in de brainstorm bedacht worden goed aansluiten bij zijn visie op de toekomst als het probleem is opgelost.Het is belangrijk dat we één enkelvoudig probleem hebben (one single concrete target). Deze vraagverhelderingsfase kan enkele uren in beslag nemen!

Tijdens datzelfde gesprek wordt voldoende informatie verzameld om een duidelijk beeld van de organisatie in relatie tot het probleem te krijgen.

Vervolgens wordt, in samenspraak met de opdrachtgever, een team samengesteld. De totale sessiegroep bestaat in de ideale situatie uit maximaal vijftien personen.

 

Samenstelling van een brainstormgroep is cruciaal!

Het is ontzettend belangrijk dat de samenstelling van een brainstormgroep goed is uitgebalanceerd. Éénderde van de groep is minimaal probleemeigenaar in meer of mindere mate. Het tweede, derde, gedeelte zijn generalisten. Zij kennen het probleemgebied meer of minder maar zitten er niet middenin. Het derde, derde, gedeelte is de groep wilde ganzen. Zij kennen noch het probleem, noch het probleemgebied en zullen naar hartelust ongelimiteerd ideeën spuien. Overigens geldt bij voorkeur voor iedereen in de groep dat het goede ideeënbedenkers zijn.

 

Beslissers en beïnvloeders

Verder is het een belangrijke voorwaarde dat de probleemeigenaren ook beïnvloeders maar liefst beslissers zijn. Het werkt niet echt mee als we ideeëen bedenken die de dag erna door de directie worden neergesabeld.

 

Brainstormen en indikken

Tijdens de brainstorm zelf, die één dag duurt, worden de deelnemers door het creatieve proces geloodst. Na een korte introductie over creatief denken, focussen we op de probleemformulering en gaan we van start met de eerste stap in de zoektocht naar verrassende ideeën.

De ‘purge’ is de eerste ronde waarin de deelnemers de eerste ideeën spuien. Geen idee is te gek, alles mag geroepen worden. Deze eerste fase is metaforisch vergelijkbaar met een wandeling door een fruitboomgaard waarbij alleen het laaghangende fruit wordt afgeplukt. Daarna gaan we verder met het inzetten van creatieve denktechnieken waarin in de meest brede zin van het woord zoveel mogelijk ideeën worden bedacht. Als er voldoende ideeën zijn verzameld wordt de ‘oogst’ ingedikt. Door middel van een prioriteringstechniek kiezen de deelnemers de beste ideeën eruit.

 

Stap drie

In een laatste dagdeel ( ook weer met een kleinere groep belanghebbenden) gaan we de gevonden oogst verwerken tot concepten.

Na het fine-tunen van de selectie worden de ideeën versterkt. We kijken naar de kansen, pluspunten maar ook minpunten van de gevonden ideeën. Dat versterkt de ideeën die tot dan toe gevonden zijn. Deze convergentieslag vindt voor het grootste gedeelte plaats op datzelfde laatste dagdeel.

Vervolgens wordt een actieplan gemaakt om de ideeën te borgen in de organisatie of zonodig door te ontwikkelen.

Wat zijn de onderwerpen?

Brainstormsessies kunnen een grote verscheidenheid aan onderwerpen als uitgangspunt hebben. Productontwikkeling, strategiebepaling, probleemoplossing, visieontwikeling of hercreatie op basis van bestaande fundamenten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.