De keuze voor een bedrijfsnaam, een merknaam, een productnaam of een naam voor een (groep) diensten doe je in principe altijd voor een langere tijd. We zien na jaren wel eens een naam veranderen maar dat impliceert vanzelfsprekend een aanslag op het marketing- en communicatiebudget.

Het kiezen van de juiste naam vergt dan ook een zorgvuldige analyse en afweging van een aantal factoren.

Kijken naar de doelgroep is vanzelfsprekend essentieel maar ook het formuleren van criteria waar je nieuwe naam al dan niet aan moet voldoen, de investeringen en waarden zijn belangrijk.

Dan gaat het er nog om hoe je de naam gestalte geeft. Volgens een “acroniem” (BMW), naar aanleiding van ingrediënten (Coca Cola) of misschien wel gewoon wat je doet (Kansfonds). Misschien vinden we wel “zomaar” een naam (Apple).

We zien ook soms het samenspel tussen de grafisch ontwerper die een naam ondersteunt (De M van Mc Donald’s) of een “pay off“ die de naam versterkt (Even Apeldoorn bellen).

In een namestorm bereiden we zorgvuldig voor en zoeken we alle hoeken van de verbeelding op. “Het beestje hoeft maar een naam te hebben” gaat in een namestorm dus meteen van tafel!!!

Als je een nieuwe naam wil zoek hem dan onder professionele begeleiding. Die investering betaalt zich heel snel terug!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *