Ik werd geprikkeld door een klant waar ik een tijdje geleden was. Hij kwam zelf voort uit de consultancy en ergerde zich vreselijk aan consultants die een truc, een foefje kwamen verkopen. Bij min of meer “complexe” uitdagingen volstaat het niet om met een “ one trick pony” (één enkel kunstje) het slagveld te betreden.

 Er zijn nog steeds mensen die met een trucje en een vlotte babbbel de klant een zak lucht verkopen. Hij (mijn klant) had er bij de inhuur van consultants dan ook een vast ritueel van gemaakt om deze “ gebakken lucht” verkoper door te zagen. En terecht!

 Ik heb mijzelf in de loop van de jaren verplicht om telkens iets nieuws toe te voegen aan de range van producten/ diensten die ik aanbied. Niet alleen om niet steeds weer met hetzelfde te hoeven komen (dat verveelt mij vooral) maar bovenal ook om zélf scherp te blijven op de ontwikkelingen in de markt en om een uiteindelijke melange te creëren van alles wat ik geleerd heb. En ik doe dat nog steeds! Een doorlopend proces dus.

In 2014 heb ik de certificering voor het werken met LEGO® SERIOUS PLAY® verworven. Maar ook hierbij weer een nuancering en een aandachtpunt voor u , afnemer van (ook mijn) consultancydiensten. Een tool als LEGO® SERIOUS PLAY® is niet meer dan een tool en werkt alleen in een project dat opgebouwd is vanuit een goed verhelderde vraag tot en met een vooraf gesteld doel. Ik geloof dan ook niet in supersnelle methodes aan de staantafel bij de koffie. Ze werken voor even, dat is zeker waar, maar je wil je écht tot de kern komen begin je een creatief denkproces waar het moet beginnen: bij de vraag dus!

Zijn die vraag en het doel niet haarscherp dan mag je, mijns inziens, niet beginnen aan wat voor proces dan ook. Dan ben je bezig met “ grote stappen snel thuis” en zal de klant achteraf weer uitkomen bij hetzelfde probleem. Probleemverheldering is cruciaal en tijdrovend maar absoluut lonend: een goed geformuleerde vraag is een halve oplossing.

Je kúnt mijns inziens dan ook niet techniek zus of zo verkopen, Het is allemaal afhankelijk van wat er gevraagd wordt.

U, als klant, bent er dus bij gebaat om dóór te vragen over waarom een consultant een bepaalde werkwijze wil inzetten en wat het beoogde effect daarvan is. Zeg wat u bereikt wil hebben als de wegen van u en uw consultant scheiden.

Mijn ervaring en inzet in veel verschillende processen heeft me geleerd dat het inderdaad niet slim is om één aanpak/techniek/werkwijze tot de enige echte te verheffen. Het beste uit twee (of meer) werelden leidt tot de inzet van de beste onderdelen uit de beste technieken, mits die uiteraard goed op elkaar afgestemd zijn. Deze geïntegreerde aanpak werkt voor mij het allerbeste.

Elke maand staat er wel ergens een goeroe op die met zijn nieuwe boek en dito uitvinding mét flitsend model volle zalen trekt in een één uur durende performance waar de vonken van af vliegen. Rake uitspraken en tegeltjeswijsheden wisselen elkaar af. Leuk voor een teambuildingsdag of een congres. Ook ik kan er van genieten. Deze shows verkopen maar al te vaak deze beroemde “ one trick pony” . Uitzonderingen daargelaten!!! (In de TEDX sessies zie je bijvoorbeeld meestal de allerbesten!)

Naast de ervaringen uit de sessies die ik geleid heb ben ik opgeleid en getraind in creatieve denkprocessen als CPS (Creative Problem Solving), LEGO® SERIOUS PLAY® en Productive Thinking. Achter deze processen zit een schat aan gereedschappen die, inderdaad alweer, op het juiste moment moeten worden ingezet.

Natuurlijk worden ook deze processen weergegeven in een model maar alsjeblieft laat u niet verleiden tot de schoonheid van het model!! “The proof of the pudding is in the eating”! Dus al is het model nog zo kleurrijk, als de begeleider er niet mee kan werken op de juiste wijze en op het juiste moment is het waardeloos!

Mijn advies aan u: leg uw consultant gerust op de pijnbank als het er om gaat uit te vinden of u met hem de juiste route gaat bewandelen. Spreek af wáár u uit wilt komen! Het scheelt een hoop geld én kopzorgen.

Met dank aan mijn kritische klant!!